AcademieMaatschappelijke SportcoachStichting Life Goals

Sander en Bart volgden de Maatschappelijk Sportcoach Cursus van Stichting Life Goals: “Nu brengen we mensen in beweging zonder dat er gepresteerd hoeft te worden.”

By 23 August 2023 No Comments

We spreken Sander Kager en Bart Beentjes op de tribune van een voetbalvereniging in Alkmaar, waar ze net een beweegactiviteit hebben gegeven aan statushouders. Na 20 jaar als supermarktmanager was Sander toe aan een nieuwe uitdaging: “Ik heb altijd al gesport en geef ook al heel lang training: atletiek, voetbal. Via via ontmoette ik Ruben, een medewerker van Sport Z, een organisatie die sport en bewegen organiseert voor mensen die niet meekomen in het reguliere aanbod.  Hij attendeerde mij op een vacature en toen ben ik daar gaan werken. En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad!

Bart werkt sinds een jaar bij Sport Z: “Ik zat tijdens de coronapandemie alleen maar thuis met twee jonge kinderen en voelde me niet goed. Toen ben ik bij Sport Z uitgekomen, waar ik nu samen met Sander training geef en als ervaringsdeskundige werk.”

Bart weet namelijk als geen ander hoe te surfen op de golven van het leven en hoe sport en bewegen je kunnen helpen om met tegenslag om te gaan. 11 jaar geleden was Bart op zijn motor op weg naar zijn werk, toen hij werd overreden door een onoplettende automobilist. Ongeveer alles in zijn lichaam was gebroken en hij lag 3 weken kunstmatig in coma.

De artsen zeiden Bart dat er een grote kans was dat hij slechts een kasplantje zou worden, maar dit jaar doet hij voor de derde keer mee aan het WK Parasurfen in Californië: “Een paar jaar geleden werd ik gewezen op surftherapie. Ik heb altijd van snelheid gehouden: motorrijden, wintersport, karten, dus dat leek me wel wat. Nadat ik een wedstrijd had gewonnen werd ik gebeld door de International Surf Association, of ik mee wilde doen aan het WK. En daar sta ik nu weer aan de start dit najaar.”

Samen hebben Bart en Sander de Maatschappelijk Sportcoach Cursus van Life Goals gevolgd. “We konden allebei al training geven”, vertelt Sander, “maar het maatschappelijke stuk misten we eigenlijk nog. Ik was altijd een prestatiegerichte coach. Het was heel leerzaam om met de waarden van Life Goals aan de slag te gaan: respect, samenwerken, enthousiasme en vertrouwen. Nu brengen we mensen in beweging zonder dat er gepresteerd hoeft te worden. We hebben veel geleerd van de MSC. Onze cursusgroep was fijn en er was een goede balans tussen theorie en praktijk.”

Ook Bart heeft veel aan de Maatschappelijk Sportcoach Cursus gehad: “Vroeger wilde ik altijd winnen, maar we hebben tijdens de MSC geleerd dat het voor de mensen die bij ons komen bewegen niet draait om presteren. Het gaat om elkaar ontmoeten, uit je comfort zone komen en elkaar vooruithelpen. Om de gezelligheid en dat mensen de volgende keer weer terugkomen. Dat lukt over het algemeen goed.”

Sander begint te lachen: “Ik moet Bart soms nog wel een beetje afremmen, als hij in zijn enthousiasme te veel en te snel wil vertellen.” Dan roep ik ‘Bart!’ en dan weet Bart dat ie even rustig moet doen.”

“Maar van Sander kan ik dat wel hebben”, glimlacht Bart. “Ik ben zelf heel enthousiast en probeer dat enthousiasme ook op anderen over te brengen.”

Of ze zelf nog sportieve doelen hebben? Sander is eigenlijk heel tevreden: “Ik heb eigenlijk geen grote sportieve doelen meer. Ik wil gewoon lekker bezig blijven en ik vind het belangrijk dat ook mijn kinderen sporten.”

Bart heeft nog wel een Life Goal: “Ik ben met surfen nu de nummer 21 van de wereld in mijn categorie, maar die 2 mag van mij nog wel weg uit het getal 21. Ik wil gewoon de beste ter wereld worden!”

Ben je benieuwd naar de MSC cursus en wil je deze ook volgen? Check dan https://stichtinglifegoals.nl/sportcoach/