Op een zonnige novemberdag is het voetbalveld van A.V.V. Sloterdijk in Amsterdam gevuld met een enthousiaste groep jonge mannen en vrouwen en een kleine vent die er tussen door rent. De deelnemers komen van over de hele wereld, vonden elkaar bij Stichting Life Goals en verbonden zich in de sport. “Mijn teamgenoten zijn als broers voor mij,” vertelt deelnemer John. “Als we samen spelen voel ik aandacht, liefde en begrip.”

MDT Set Your Life Goals
“Het voetbaltoernooi van vandaag is georganiseerd door de deelnemers zelf,” legt coördinator Tom van Stichting Life Goals Amsterdam uit. “Het is onderdeel van de maatschappelijke diensttijd Set Your Life Goals, een achtweekse training in persoonlijk leiderschap, met sport als middel.” De training wordt afgesloten met een sporttoernooi waarbij alles, van de sport tot de lunch, wordt verzorgd door de deelnemers. “Deze groep is heel voetbal-minded, dus dat werd een voetbaltoernooi!”

Life Goals organiseert sportactiviteiten, projecten en opleidingen voor mensen die niet zomaar mee kunnen doen met het reguliere sportprogramma, zoals ongedocumenteerde migranten. Life Goals is één van de organisaties die binnen de Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen (LVV) participatieaanbod verzorgt. De LVV is een pilot waarin wordt gewerkt aan duurzaam perspectief voor ongedocumenteerden migranten. In dit proces is persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid belangrijk. Zinvol en actief bezig zijn dragen hieraan bij. Omdat ongedocumenteerde migranten geen toegang hebben tot veel opties en activiteiten die anderen wel hebben, is er voor hen binnen de LVV participatieaanbod zoals trainingen van Life Goals.

Voetbal verbindt
Bij Life Goals zijn naast de LVV-deelnemers ook jongeren die om andere redenen in een kwetsbare positie verkeren welkom, zoals tienermoeders, mensen met een verslavingsachtergrond of vroegtijdige schoolverlaters. “Juist door die mix ontstaat er een mooie uitwisseling,” zegt Tom.

“Mensen komen al te veel in hokjes terecht,” vult coach Maarten aan, “wij willen open zijn voor iedereen en hen samenbrengen. Daar begint integratie en re-integratie ook.” Life Goals biedt de deelnemers een veilige omgeving, met discipline en empathie. “We hebben duidelijke afspraken en behandelen elkaar met respect. Iedereen wordt hier gezien als mens, ongeacht je achtergrond, je kleur of je geloof.” Dankzij zo’n setting en de sport kunnen mensen groeien, “om dat te zien gebeuren blijft het mooiste,” zegt Maarten overtuigd.

Ook coach Erick, die zelf een achtergrond als vluchteling heeft, schetst een beeld hiervan: “Op de eerste dag kijkt iemand nog de kat uit de boom. Iemand is stil en praat zachtjes. Na vijf weken zie je dezelfde persoon luid spreken, zelfverzekerd en lachend rondlopen en veel contact maken. Mensen voelen zich veilig en verbonden.”

Gerichte energie
De vaardigheden die je leert en de ontwikkeling die je doormaakt tijdens een Life Goals traject neem je met je mee. “Je kan het overal gebruiken, waar je ook terecht komt,” zegt Erick. “Je krijgt discipline, je daagt jezelf uit en je zet doelen.” Erick begon zelf als deelnemer en is nu actief als coach door heel Amsterdam. “Het sportveld is mijn kantoor. En na een lange dag heb ik altijd een lach op mijn gezicht.”

“Met sport komt energie los,” vertelt Maarten. “Er gebeurt iets met mensen. Dat kan positief zijn, maar er kan ook iets loskomen wat je dwars zit, wat je dan de ruimte geeft.” Die uitlaatklep is ontzettend waardevol als je in een lastige situatie zit. “Je ziet bij ongedocumenteerde mensen dat ze in hun dagelijks leven weinig structuur en veel onzekerheid hebben – kan ik in Nederland blijven, ga ik terug naar mijn land van herkomst -,” licht Maarten toe. “Hier hebben ze structuur, wat hen focus geeft, en kunnen ze hun energie richten op iets wat henzelf en anderen vooruithelpt.” Wat dat doet met mensen? “Het eerste wat je ziet is een lach op hun gezicht, kijk maar rond op het voetbalveld, zoveel positiviteit!”

Herboren
Over positiviteit kan John, die zelf ongedocumenteerd is, meepraten. “Met voetbal geef ik mijzelf liefde en zorg. Ik voel mij als een nieuwgeboren baby,” zegt hij met een brede lach. Maar ook stelt hij zichzelf hoge doelen: “Ik wil eerst professioneel voetballer worden, daarna coach.”

LVV-deelnemers en anderen kunnen bij Life Goals sporten en trajecten volgen. En in onderstaande KNVB-documentaire zie je meer van Life Goals en coach Erick. Kijktip!

Join the discussion 2 Comments