Juni 2019, Harderwijk – Op 8 juni 2019, tijdens Aaltjesdagen 2019, organiseren Stichting Life Goals Nederland en Veluwe Games voor het zesde opvolgende jaar een sportfestival voor mensen uit de maatschappelijke opvang en bezoekers. Alles met als doel om mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen en mensen het plezier van sporten te laten ervaren.

De samenwerking tussen Stichting Life Goals Nederland, Veluwe Games en de Aaltjesdagen is er eentje die vertrouwd is. Alweer voor het zesde jaar op rij slaan de partijen de handen ineen om er samen een onvergetelijke dag van te maken voor kwetsbare burgers en bezoekers van de Aaltjesdagen. Stichting Aaltjesdagen sprak organisatoren Kees Grovenstein(Veluwe Games/Veld 42) en Lars Timmermans(Stichting Life Goals Nederland) over deze bijzondere samenwerking.

Life Goals Festival x Veluwe Games Harderwijk staat weer voor de deur. Hoe is de weg naar het festival verlopen en hebben jullie er al zin in?
Kees: “We hebben er natuurlijk weer heel veel zin in! Vanuit de Veluwe Games organiseren we weer diverse activiteiten. Deze zijn bedacht in samenspraak met sportaanbieders, de Gemeente Harderwijk en onze deelnemers van de opleiding Leider Sportieve Recreatie. De leerlingen van de cursus hebben allemaal in een hulpverleningstraject gezeten of hebben het op een andere wijze wat moeilijker in het leven. Het festival geeft hen de mogelijkheid om opgedane vaardigheden in te zetten en uit te proberen in de praktijk.”

Lars: “Ook dit jaar hebben we niks te klagen over hoe de voorbereidingen lopen. Naast dat de tweede ronde van de Dutch Street Cup plaats gaat vinden hebben de cursisten van de opleiding Leider Sportieve Recreatie fantastische activiteiten opgezet. Alle activiteiten zijn ook nog eens vrij toegankelijk voor deelnemers en bezoekers, het belooft nu al een fantastische dag te worden.”

De Veluwe Games en Life Goals Nederland slaan dit jaar voor het zesde jaar op rij de handen ineen. Wat maakte deze samenwerking zo bijzonder en succesvol?
Kees: “We maken gebruik van elkaars expertise. Onze regionale rol en het netwerk, de betrokkenheid van de deelnemers kunnen we groot maken en de ervaring van Life Goals Nederland met het opzetten van sportfestivals maken de samenwerking tot een succesvol geheel.”

Lars: “Kees slaat de spijker op zijn kop. Life Goals Nederland is een landelijke organisatie die lokaal duurzame sportprogramma’s opzet voor kwetsbare mensen. In Harderwijk werken we al jaren met succes samen met Kees. Als landelijke partij ondersteunen we met een vaste methodiek, opleidingen en de festivals, maar lokaal moet het echt gebeuren. Daar komt Kees met zijn organisatie en de Veluwe Games kijken. Zij kennen het lokale netwerk en weten dit met elkaar te verbinden en uit te bouwen.”

Kees Grovenstein aan het woord tijdens Life Goals Festival Harderwijk x Veluwe Games 2018

De sportmarkt wordt dit jaar georganiseerd door deelnemers met een afstand tot de maatschappij. Waarom hebben jullie die keuze gemaakt en hoe werkt dit?
Kees: “Het evenement is van de deelnemers. Mensen die het moeilijk hebben in onze samenleving hebben net als iedereen kwaliteiten. Helaas zijn die kwaliteiten vaak ondergesneeuwd door de problemen. Door deze mensen te betrekken bij de organisatie kunnen zij hun positieve kwaliteiten laten zien. Ze zijn trots op wat ze kunnen en op wat ze organiseren. Daarmee dragen ze het evenement. Door deelnemers verantwoordelijkheid te geven, zullen ze het geheel tot iets positiefs maken. Iets wat jouw eigendom is, wil je mooier maken.

Lars: “De sportmarkt wordt al twee jaar volledig georganiseerd door de deelnemers. De ontwikkeling die deelnemers hierdoor maken is fantastisch. Ze komen in contact met mensen, doen waardevolle ervaringen op en ontdekken zo nieuwe talenten. Het allermooiste vind ik dat de activiteiten juist ook voor de bezoekers van de Aaltjesdagen toegankelijk zijn. Iedereen is welkom.”

Life Goals Festival Harderwijk is een bijzonder sportevenement voor kwetsbare doelgroepen en bezoekers. Wat maakt deze dagen zo bijzonder voor deze mensen?
Kees: “Het zijn vaak uitjes voor de mensen. Samen met anderen lekker sporten en gezelligheid ervaren. Ze ontmoeten gelijkgestemden. Mensen die begrip hebben voor wie ze zijn.”

Lars: “Op deze dagen vergeten de deelnemers voor even hun dagelijkse sores. Tijdens het festival zie je deelnemers genieten. Op het veld is iedereen gelijk en telt je achtergrond en verleden niet. Het maakt niet uit of je goed kunt sporten. Het enige wat telt is het plezier en de verbinding tussen deelnemers en bezoekers.”

Lars Timmermans deelt de prijzen uit op Life Goals Festival Harderwijk x Veluwe Games 2018

Het festival staat garant voor bijzondere momenten. Wat zijn jullie meest memorabele momenten tijdens eerdere Life Goals Festivals in Harderwijk?
Kees: “Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Er zijn heel veel mooie dingen! Een oma die haar kleinzoon die in de nachtopvang verblijft aan komt moedigen of een rapoptreden van onze keeper Dennis. Ik vond zelf ook de presentatie van de spelers en speelsters die in het Nederlands team zouden gaan spelen in 2016 erg mooi. Maar ook de opbouw van de velden in 2017 en 2018 vond ik wel memorabel. De spelers van Noord Veluwe waren een dag voor het toernooi in de stromende regen aan het sjouwen en aan het bikkelen om het Festivalterrein op te bouwen.”

Lars: “Lastig, maar dan ga ik toch voor de deelnemers die in de stromende regen het hele festivalterrein hebben opgebouwd. Ze waren niet weg te krijgen, gingen maar door. Hoe trots ze de volgende dag rondliepen op het festival, hun eigen festival, echt met geen pen te beschrijven.”

Dit jaar wordt net zoals in 2016 de selectie voor de Homeless World Cup gepresenteerd tijdens het festival. Een bijzonder moment. Wat is de Homeless World Cup?
Kees: “De Homeless World Cup is een prachtig evenement. Zelf ben ik twee keer bondscoach van de dames geweest. De sfeer tussen de teams is prachtig. Al die verschillen en toch ben je samen. Dat is een prachtig gevoel. Voor spelers is het een beloning voor hun harde werken. Een prachtige ervaring, waar ze van moeten genieten. Natuurlijk wil je wedstrijden winnen. Maar de spelers moeten vooral genieten van de ervaring om voor Nederland te mogen voetballen, om in een ander land te mogen zijn en van de connectie met elkaar en met andere teams.”

Lars: “De Homeless World Cup is een prachtig middel om uitblinkende deelnemers in het zonnetje te zetten. De deelnemers worden geselecteerd op basis van persoonlijke ontwikkeling. Ook hier staat sportkwaliteit dus op de achtergrond. Het is zo een bijzondere ervaring. Vaak hebben de spelers uit de selectie nog nooit gevlogen of zijn ze zelfs nog nooit in het buitenland geweest.”

Life Goals Festival Harderwijk X Veluwe Games laat tijdens de Aaltjesdagen zien dat sport het vonkje kan zijn voor kwetsbare doelgroepen. Wat betekent sport voor jullie?
Kees: “Sport betekent voor ons vrijheid, je energie kwijt kunnen, je hoofd leeg maken, met anderen in contact komen, samen iets bereiken, genieten van een prachtige actie of een mooi doelpunt en jezelf laten zien!”

Lars: “Sport heeft alles voor mij, maar als ik iets moet kiezen dan betekent sport voor mij verbinding.”

Stichting Life Goals Nederland wordt financieel ondersteund door:
VriendenLoterijLeger des HeilsRabobank Foundation, Adessium Foundation en de Zorg van de Zaak Foundation.