Purmerend, 10 oktober 2018 – In Purmerend zijn ze van start met een lokaal Life Goals Programma. Hoe werkt het in de praktijk? Wat is er voor nodig? Coördinator van Life Goals Purmerend, Pauline Sepers, vertelt hoe het programma van de grond is gekomen.

Eén keer per week komen ze bij elkaar op het complex van Rugby Club Waterland voor een bootcamp. Meestal zijn het zo’n tien mensen. Soms meer, soms minder. Onder leiding van Maatschappelijke Sportcoach Dennis Bus wordt er elke donderdag een uur lang geknald. Minstens zo belangrijk: na afloop staat de koffie en thee klaar in het clubhuis van Waterland. Dan wordt het leven doorgenomen.

Combinatie van problemen
Het gezelschap bestaat uit mensen die de zelfkant van het leven kennen: mensen die verslaafd zijn of waren, dak- en thuislozen, ex-gedetineerden of mensen met psychiatrische problematiek. En niet zelden mensen die met een combinatie van problemen kampen. De bootcamples maakt onderdeel uit van het sportaanbod van Life Goals Purmerend. Dat bestaat naast bootcamp uit voetbaltraining bij vv De Wherevogels en darten, tafeltennis en andere sport- en spelactiviteiten op een van de vestigingen van zorginstelling AOP (Algemeen Opvang Centrum Purmerend).

Kick-off Life Goals Purmerend

Kick-off Life Goals Purmerend met diverse coalitie- en samenwerkingspartners.

Spin in het lokale web
Het was Life Goals Coördinator Pauline Sepers die in 2017 alle partijen bij elkaar bracht. Ze is werkzaam bij Spurd, het sportservicebureau van Purmerend. Een deel van haar werkweek besteedt ze aan het Life Goals Programma. ”In Purmerend was veel aandacht voor aangepast sporten. Maar net als in veel andere steden stonden mensen met meervoudige (complexe) problematiek buitenspel. Ze werden vaak vergeten of – uit angst en onbekendheid – bewust gemeden. Het zijn mensen zoals jij en ik, die ooit ergens met een droom of in ieder geval met een gedachte aan zijn begonnen. Door wat voor omstandigheden dan ook hebben ze ergens een afslag gemist of juist een verkeerde genomen.”

Behoefte aan gericht sportaanbod
Sepers wist dat er in Purmerend behoefte was aan gericht sportaanbod voor deze mensen. Tijdens het volgen van de opleiding tot Life Goals Coördinator begon ze gesprekken met sportverenigingen en zorginstellingen, deed ze een aanvraag bij het Oranje Fonds en zocht ze zorgprofessionals en vrijwilligers van de sportclubs die een opleiding tot Maatschappelijke Sportcoach wilden doen. Inmiddels staan die coaches wekelijks voor zo’n 30 deelnemers. Het doel is door te groeien naar 100 structurele deelnemers en deelnemers als sporter of vrijwilliger te laten doorstromen naar een sportvereniging in Purmerend.

Life Goals Festival Purmerend

Deelnemers tijdens het eerste Life Goals Festival in Purmerend.