Zaterdag 15 juli heeft Life Goals Amsterdam de Dutch Street Cup georganiseerd op het Kwaku Summer Festival, waar gisteren de laatste dag van was en waar sport en inclusie centraal stonden. Met als doel kwetsbare mensen te helpen door middel van sport, heeft de organisatie opnieuw een positieve impact gemaakt op de gemeenschap.

Het toernooi werd officieel geopend door Raoul White, stadsdeelbestuurder van Amsterdam Zuidoost. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de sportinitiatieven in dit gedeelte van Amsterdam en een fervent voorstander van de missie van Stichting Life Goals. ‘’We zijn veel bezig met de inclusiviteit van het sportaanbod. We willen ervoor zorgen dat iedereen in de buurt, van jong tot oud met afstand tot de maatschappij, de mogelijkheid om te bewegen.’’

Stichting Life Goals Nederland, waar Life Goals Amsterdam onderdeel van is, zet zich in om mensen in een kwetsbare positie nieuw perspectief te bieden door middel van sport. Het Kwaku festival, bekend om zijn levendige sfeer en multiculturele viering, biedt daarom een geschikte omgeving om de kracht van sport te benadrukken. Dit is niet het eerste jaar dat Life Goals Amsterdam een toernooi organiseert op het festival. Al voor de vijfde keer zijn zij op het festival van hun partner te vinden.

Het festival begon in 1975 als een kleinschalig voetbaltoernooi. Initiatiefnemer Vincent Soekra vertelt: ‘ Kwaku is ooit gestart als toernooi tussen de flats in de Bijlmer omdat de mensen niet op vakantie gingen. Dit toernooi was vakantie.’

Het groeide echter al snel uit tot een groot festival dat diverse culturen en gemeenschappen samenbracht.  Het festival is daarom een belangrijk evenement dat de diversiteit en saamhorigheid in de Bijlmer en in de stad Amsterdam bevordert.

Teams, samengesteld uit mensen die te maken hebben met dakloosheid, verslaving en andere uitdagingen, hebben niet alleen hun voetbaltalenten laten zien, maar hebben ook een middag vol verbondenheid gehad. Hoewel de dag begon met een heerlijk zonnetje in de vroege middag, werd het Kwaku Summer Festival plots geteisterd door hevige regenval. Desondanks was het een geslaagde dag waar veel plezier werd gemaakt en natuurlijk ook lekker werd gegeten.

Samen hebben het Kwaku Summer Festival en Stichting Life Goals een podium geboden voor de viering van sport, gemeenschap en inclusie. Het voetbaltoernooi op het Kwaku Summer Festival was een inspirerend voorbeeld van hoe sport mensen verbindt en kansen biedt voor persoonlijke groei, ongeacht de achtergrond.

Fotografie door Monique Pennings Photography