Alphen aan den Rijn – Op woensdag 21 juni vond de kick-off plaats van de nieuw opgerichte Alphense buurtsportvereniging ‘Topaas’. De coalitie bestaat uit partners die de verbinding met elkaar zoeken in het preventieve veld; en nu ook met het doel om sport voor mensen in een kwetsbare positie toegankelijk te maken.

Alphen Vitaal startte samen met Stichting Life Goals en Kwadraad een eigen Life Goals project op, om in eerste instantie voor nieuwkomers een sportaanbod te verzorgen. Al snel ontstond er het idee om de krachten van diverse partners te bundelen waaronder GGZ Rivierduinen, Tom in de buurt, Participe Alphen aan den Rijn en Rijnvicus.  Het doel hiervan is om álle inwoners een sportief steuntje in de rug te kunnen geven in de wijk in de vorm van een Buurtsportvereniging.

Wethouder Gert-Jan Schotanus was aanwezig bij de officiële aftrap. Gezamenlijk met de partners tekende hij het partnerbord op het zonovergoten sportveld aan de Topaasstraat, waar vele geïnteresseerden zich verzameld hadden. Hij gaf aan het project van groot belang te vinden: “Bewegen is niet alleen belangrijk om gezondheid te bevorderen, het is ook fijn dat je weet dat je ergens thuishoort. Dat je ergens verwacht wordt. Sport maakt ons daarnaast gelijk aan elkaar, en heeft een inclusieve werking. Ik vind het fantastisch dat we met onze partners sportaanbod creëren voor de inwoners die dat nodig hebben.” Ook gaf hij aan dat de buursportvereniging belangrijk is omdat het inwoners de kans geeft in hun eigen buurt met een eigen sport, een waardevolle bijdrage te leveren. Tot slot sprak hij de hoop uit dat er een flink aantal inwoners bereikt gaat worden met het initiatief.

Nadat de partners de samenwerkingsovereenkomst tekenden en de officiële foto’s waren geschoten, startte het sportmoment. Terwijl de sporters al basketballend het net vaak wisten te vinden, brainstormde de kersverse coalitie over het vervolg; zichtbaar worden in de wijk, inwoners verbinden aan het initiatief om zo onderdeel te worden van het collectief. Met het Topaaslogo gedrukt op een trainingsjack, uitgereikt aan de wethouder, is hier in ieder geval een krachtige start mee gemaakt.

Denk je dat Life Goals in Alphen aan den Rijn iets voor jou is? Neem dan contact op met Thijs van Leeuwen via email t.vanleeuwen@kwadraad.nl of telefoon 06-39314845.

Sport als middel voor mensen in een sociaal kwetsbare positie
10% van de Nederlandse bevolking bevindt zich in een sociaal kwetsbare positie. Deze groep mensen is in mindere mate in staat mee te komen in de maatschappij. Sport en bewegen kan voor hen van grote waarde zijn, het vonkje zijn dat zorgt voor nieuwe energie en zelfvertrouwen. Stichting Life Goals Nederland brengt mensen in een sociaal kwetsbare positie via sport in beweging.

Fotografie door Izzy Fotografie