Het Nederlandse team voor het EK voor vluchtelingen, de EURO UNITY Cup, is bekend. Onder leiding van coach René van Rijswijk zijn negen mannen en twee vrouwen geselecteerd om Nederland te vertegenwoordigen tijdens het eindtoernooi op 28 juni bij Weiss-Blau in Frankfurt. De finale zal plaatsvinden op het nationale trainingscomplex van de Duitse voetbalbond. Een van de vrouwelijke deelnemers is ambassadeur Farkhunda Muhtaj, aanvoerder van het Afghaanse vrouwenvoetbalteam en sinds 2022 middenvelder bij Fortuna Sittard. Volgende week traint het Nederlandse team voor de laatste keer samen op de campus van de KNVB.

De Nederlandse selectie vertrekt dinsdag 27 juni vanaf de KNVB Campus met de officiële spelersbus naar Frankfurt. Op woensdag 28 juni staat vervolgens een volledige dag voetbal op het programma, met wedstrijden van 7 tegen 7 waarbij minimaal 2 vrouwen op het veld staan. De ultieme ontknoping van het toernooi vindt plaats in de veelbelovende finale om 18.00 uur, waarin we weten welk team de nieuwe kampioen wordt en de titel van Duitsland overneemt. Naast Nederland nemen ook teams uit Malta, Armenië, Oostenrijk, België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Litouwen, Noord-Ierland, Spanje, Zwitserland en Oekraïne deel aan de EURO UNITY Cup. Check hier de trekking of kijk onderaan de pagina.

Het Nederlandse team bestaat uit vluchtelingen afkomstig uit Syrië, Irak en Jemen, allen tegenwoordig woonachtig in de regio Randstad. De afgelopen weken hebben de spelers zich goed kunnen voorbereiden op het toernooi. Coach René van Rijswijk is zeer onder de indruk van het team. “Het team heeft enorm hard getraind en heeft ontzettend veel potentie”, aldus Van Rijkswijk. “Een aantal van hen heeft op zeer hoog niveau gevoetbald in hun thuisland en zet dit nog steeds met veel plezier hier in Nederland voort. Dat is te zien. Maarbelangrijker; ze zitten boordevol positiviteit en spelplezier. Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse team, met hun ervaring en positieve instelling, klaar is om te schitteren op dit internationale podium.

De aanvoerder is Mido, tevens de oudste van het team. “Zelf heb ik op hoog niveau gevoetbald in Syrië. In Nederland voetbal ik ook, bij Zeeburgia, maar niet meer op een heel hoog niveau. Onlangs ben ik KNVB-scheidsrechter geworden. Dat is ook heel leuk en waardevol om te doen.” Mido koestert de droom om het nationale team te vertegenwoordigen. “Het was mijn droom om ooit het nationale team te halen. Dat het nu Oranje is geworden, vind ik ook fantastisch. Ik ben echt vereerd dat ik dit shirt mag dragen!

Khaled, beter bekend als Noori, is ook enthousiast over de EURO UNITY Cup. Als 29-jarige ondernemer uit Jemen kwam hij vier jaar geleden naar Nederland op zoek naar veiligheid vanwege de oorlog in zijn land. Hij woont nu in Bloemendaal en heeft zijn eigen succesvolle onderneming genaamd Noori Dates, waar hij de beste dadels ter wereld verkoopt. “Dat ik in Oranje speel, betekent heel veel. Het is een droom die ik al had als kind. Nu kan ik aan iedereen laten zien dat je kunt bereiken wat je wilt, als je maar je best doet. Ik hoop een positief voorbeeld te zijn voor anderen,” aldus Noori.

De EURO UNITY Cup is een initiatief van UEFA en UNHCR om de banden tussen vluchtelingen en gemeenschappen te versterken. De Nederlandse deelname aan de EURO UNITY Cup is mogelijk gemaakt door Stichting Life Goals, in samenwerking met de KNVB, VluchtelingenWerk Nederland en UNHCR Nederland, de VN-Vluchtelingenorganisatie.