Zaterdag 10 juni was een dag vol sportiviteit en enthousiasme, want de eerste Dutch Street Cup van 2023 ging van start!

De locatie voor dit evenement was in Harderwijk, waar tijdens de bekende Aaltjesdagen een speciaal voetbalveld werd opgebouwd door Veld 42 voor de ingang van het Dolfinarium. Terwijl de zon straalde en er een verkoelende wind waaide, was het van groot belang dat de deelnemers voldoende water dronken en zich goed insmeerden tegen de felle zonnestralen.

Maar liefst negen teams uit verschillende steden, waaronder Harderwijk, Apeldoorn, Utrecht en Nijmegen, namen deel aan ditĀ  evenement. Naast de wedstrijden die gespeeld werden om de winnaar van de dag te bepalen, werden er ook competitiewedstrijden gespeeld, wat de dag nog interessanter maakte. Langs de zijlijn was de aanmoediging niet te missen. “Kom op, ga door! Heeeuj!” klonk het uit volle borst, waardoor de spelers nog meer energie kregen om hun best te doen.

Een deelnemer, die ook meedoet aan de competitie, deelde zijn ervaring: “Dit soort dagen zijn heel erg leuk. En doordat het een competitie is, maakt het het interessant. Je speelt echt ergens voor.” Het is duidelijk dat de Dutch Street Cup niet alleen een gelegenheid is om te genieten van voetbal, maar ook een platform biedt voor vriendschap, competitiegeest en teamgeest.

Maar er was meer dan alleen voetbal tijdens dit evenement. Veluwegames, een van de organisatoren van de dag , had ook een scala aan side-events georganiseerd om de deelnemers en toeschouwers te vermaken. Van voetbaldarts tot spijkerbroek hangen, er was voor iedereen iets te doen!

Hoewel de winst en het scoren van doelpunten belangrijke elementen zijn in elke wedstrijd, lag de grootste prijs bij de winnaars van de Fair Play Cup. Het draaide uiteindelijk niet alleen om het winnen van de wedstrijden, maar vooral om de manier waarop het spel werd gespeeld – met plezier en respect voor elkaar. En dit keer ging Utrecht met de felbegeerde Fair Play prijs vandoor als erkenning voor hun sportieve inzet en positieve houding.

De volgende Dutch Street Cup wordt georganiseerd door Amsterdam op 15 juli.

Fotografie door Lennaert RuinenĀ