Onder een helblauwe hemel in Hellevoetsluis wordt de Life Goals – Voorne aan Zee overeenkomst getekend. Aanwezig zijn wethouder Robert van der Kooi, Nick van Straaten van Stichting Push, maatschappelijk sportcoaches Gina Sandifort en Danny Corbeau en Dico de Jager van Life Goals. Tijdens de ondertekening neemt de wethouder het woord: “Het is mooi om als gemeente bij te dragen aan de eerste stapjes die de deelnemers met Life Goals Voorne aan Zee zetten. Door weer te gaan sporten stappen ze uit hun comfortzone, om zo weer in een betere zone terecht te komen.”

Via Nick zijn de deelnemers bij Life Goals Voorne aan Zee terecht gekomen: “Stichting Push is een brede welzijnsorganisatie met een goed lokaal netwerk. De deelnemers ken ik allemaal via via. Dat maakt de drempel om mee te doen lager. We hebben nu vijf deelnemers, maar we willen graag uitbreiden naar een groep van tien voordat we starten met een tweede groep. We houden de groepen klein zodat er genoeg aandacht is voor de deelnemers en de groepsdynamiek om te groeien in de uitvoering van Life Goals. Ik ben blij dat we sport als middel in kunnen zetten om deze mensen weer mee te laten doen. Sporten maakt echt verschil voor deze mensen. Je ziet dat ze er blij van worden en het is een goed teken dat ze terugkomen.”

En dat doen de deelnemers trouw. Iedere woensdag komen ze bijeen in een klein en vertrouwd sportzaaltje in het historische centrum van Hellevoetsluis. Daar sporten ze onder begeleiding van Gina en Danny. “Het zijn kwetsbare mensen, dus het is belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen”, vertelt Danny. “Doordat we die band nu hebben gecreëerd, zien we enorme progressie bij de sporters. Het is heel fijn om te zien hoe blij ze zijn met de lessen.”

Ook Inge komt iedere woensdag sporten: “Ik heb heel lang niks gedaan. Ik kwam alleen buiten om boodschappen te doen en mijn hond uit te laten. Nu ik weer sport, ontmoet ik ook weer andere mensen. Door de ruimte en de persoonlijke begeleiding van Gina en Danny voelt het heel vertrouwd en veilig. Ik heb vroeger op de dierenambulance gewerkt en mijn droom is om ooit in Blijdorp aan de slag te kunnen. Sporten via Life Goals is een mooie eerste stap, want zo kom ik weer onder de mensen.”

En dat is precies wat Life Goals voor ogen heeft met initiatieven zoals Life Goals Voorne aan Zee, vertelt Dico: “In onze projecten gebruiken we sport als middel om mensen weer mee te laten doen. Het is mooi om te zien hoe dat hier in de praktijk wordt gebracht.”

Ook een Life Goals project opstarten in jouw gemeente? Neem contact op met Dico de Jager via dico.dejager@stichtinglifegoals.nl

In de media: