Gisteren verzamelde ruim 150 statushouders uit verschillende landen zich bij de KNVB om mee te doen aan het kwalificatietoernooi voor de EURO UNITY Cup. Met allemaal het doel om geselecteerd te worden voor het Oranjeteam dat naar Frankfurt vertrekt eind juni. Er werd fanatiek gevoetbald en de sfeer zat er goed in. Toch kan er maar 1 team de beste zijn!

De dag startte met een gezamenlijke kick-off waar Arne de Groote van Stichting Life Goals als dagvoorzitter het eerste woord deed. Gevolgd door bemoedigende worden van secretaris-generaal Gijs de Jong van de KNVB en secretaris-generaal Fatma Samoura van FIFA waar de zaal aandachtig naar luisterde. Ook ambassadeur Farkhunda Muhtaj, voormalig aanvoerder van het Afghaanse nationale team en speelster van de Fortuna Sittard en de bondscoach René van Rijswijk gaven de deelnemers een warm welkom. Daarna gingen alle deelnemers met enthousiasme richting de kleedkamers en kon het toernooi van start.

Het weer was perfect! Niet te warm en er was een lekker briesje. De 24 teams speelden wedstrijden van 5 tegen 5 van 9 minuten om uiteindelijk na de poulefase te gaan voor de kwartfinales. Elk team was voorzien van een teammanager die hen begeleidde naar elke wedstrijd waar de dag soepel verliep.

Er waren deelnemers uit verschillende landen waaronder Yemen, Iran en Oekraïne met allemaal hun eigen verhaal hoe ze in Nederland terecht zijn gekomen. Ze hadden 1 groot dingen gemeen: iedereen heeft een passie voor voetbal. En dat hebben ze laten zien! Het niveau lag namelijk erg hoog en de bondscoach René van Rijswijk was daar erg tevreden over.

Gedurende de dag konden de spelers lekker een stukje fruit pakken of een patatje halen bij de patatkraam. Ook hoefden ze tussen de wedstrijden door niet stil te zitten en konden ze terecht op de padelbaan of een potjes voetbaldarts spelen. Aan het eind van de dag werd de finale gespeeld waar iedereen op had gewacht.

Uiteindelijk won het team, dat al tijdens de dag opviel in hun zwart gouden shirts, de wedstrijd. Zij kunnen zich met Farkhunda, en nog een te selecteren vrouwelijke voetballer, het Oranjeteam van de EURO UNITY Cup 2023 noemen.

Zonder de partners KNVB, UNHCR, VluchtelingenWerk Nederland, UEFA en Stichting Life Goals was deze dag niet zo’n groot succes geweest.

De EURO UNITY Cup vindt van 27 tot en met 29 juni plaats in Frankfurt en er doen 15 andere Europese landen mee: Malta, Armenië, Oostenrijk, België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Litouwen, Noord-Ierland, Oekraïne, Spanje en Zwitserland. Er volgen nog 2 trainingssessies waar de bondscoach het team klaarstoomt op het op te nemen tegen de andere deelnemende landen. Op naar Frankfurt!

Meer lezen? Check dan dit artikel van de NOS: https://nos.nl/artikel/2475762-vluchtelingen-strijden-voor-oranje-door-voetbal-vergeet-je-even-je-verleden of dit artikel van de KNVB https://www.knvb.nl/nieuws/organisatie/berichten/67718/succesvolle-selectiedag-brengt-spelersgroep-euro-unity-cup-voort.