Sinds augustus loopt Sterre als projectmedewerker stage bij Life Goals Nederland. We stellen haar graag aan je voor. De komende twee jaar zal ze Life Goals ondersteunen in haar ambitie om in heel Nederland sport voor kwetsbare mensen mogelijk te maken. Welkom, Sterre!

Wie ben je?
Ik ben Sterre Thijs. Ik ben 24 jaar en ik woon in Utrecht, waar ik de master Sportbeleid en sportmanagement doe. Tijdens deze master leer je over de bestuurlijke kant van sport. Je kunt ermee bij de overheid gaan werken, maar ook terechtkomen bij een sportbond. Het mooiste lijkt me om bestuurlijk bezig te zijn met sport, maar ook te zien wat het gevolg is van wat je bedacht hebt. Een belangrijk onderdeel van de master is een tweejarige stage. Mijn stage loop ik bij Stichting Life Goals. Naast mijn studie en stage sport ik zelf ook graag. Ik doe aan korfbal en hou daarnaast erg van skiën. Ook ben ik tijdens afgelopen zomerstop met squash begonnen, omdat het voetenwerk best wel op korfbal lijkt.

Sterre

Wat betekent sport voor je?
Als ik sport voel ik me beter, zit ik lekkerder in mijn vel. Tijdens corona viel me dit pas echt op. Ik miste tijdens de lockdowns niet alleen het fysieke aspect van sporten, maar vooral ook de sociale kant, het teamgevoel. Ik ben al heel lang lid van Tweemaal Zes, de korfbalclub in Maartensdijk, het dorp waar ik vandaan kom. Ook mijn beste vrienden ken ik van de club. Ik train er niet alleen zelf, maar geef ook training. Vanuit deze ervaring kan ik me ook goed voorstellen wat het betekent voor de doelgroep van Stichting Life Goals om te sporten. Niet alleen qua conditie, maar ook sociaal.

Hoe ben je bij Life Goals gekomen?
Ik kreeg vanuit mijn master een lijstje met stageorganisaties, waaronder Stichting Life Goals. Wat ik mooi vind is dat Life Goals iets aan anderen geeft, namelijk sport. Daarbij is sport niet een doel op zichzelf, maar een middel om meer zelfvertrouwen te krijgen, je beter te gaan voelen en weer mee te gaan doen met de maatschappij. Dat dit ook in de praktijk werkt zag ik afgelopen september tijdens de Life Goals Games in het Olympisch Stadion in Amsterdam.

Wat ga je doen bij Stichting Life Goals?
Ik ga me bezighouden met de organisatie van de Cursus Maatschappelijk Sportcoach: deelnemers werven, locaties vinden en de cursus organiseren. Daarnaast organiseer ik de Life Goals Monitor. Met deze monitor kunnen we zien of de aanpak van Life Goals werkt. We stellen mensen bij de eerste sportles die ze volgen vragen als: heb je veel sociale contacten en hoe voel je je na het sporten? Door deze vragenlijst na een paar maanden opnieuw voor te leggen, zien we wat het effect is van de lessen. Daaruit blijkt dat mensen er veel aan hebben. Ze hebben meer contact met anderen en voelen zich beter. Het lijkt me ook te gek om de Cursus Maatschappelijke Sportcoach zelf te gaan geven. Ik draag namelijk graag kennis over.

Wat zijn jouw eigen Life Goals?
Eigenlijk ben ik al bezig met mijn Life Goals. Sport vond ik altijd al mooi. Tijdens mijn bachelor heb ik me bovendien veel met de internationale context bezig gehouden. Dus ik wil me graag op internationaal vlak maatschappelijk met sport bezighouden. Zowel op het gebied van sportbeleid als direct in contact met de doelgroep. Ik wil wel de eerste directeur van Stichting Life Goals Europa worden!