Op 1 september vonden in het Olympisch Stadion in Amsterdam de Life Goals Games plaats. De Life Goals Games zijn een jaarlijks sociaal sportevenement voor onze doelgroep: kwetsbare mensen. Statushouders, dak- en thuislozen, verslaafden en anderen die moeite hebben aansluiting te vinden bij de maatschappij ervaren tijdens het evenement de kracht van sport. Het decor van het Olympisch Stadion vormde een passende locatie, want ook de Life Goals Games stonden in het teken van de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen.

Langzaam druppelen de deelnemers binnen in het Olympisch Stadion in Amsterdam. De teams komen overal vandaan: Amsterdam, Emmen en Helmond, maar ook uit Finland, Noorwegen en Italië. Er is zelfs een team dat meedoet onder de naam Senegambia. Tijdens de Life Goals Games maken ze op een laagdrempelige manier kennis met verschillende sporten zoals kickboxen, wielrennen en basketbal.

Life Goals GamesDe winnaars
Of ze doen mee aan het vier-tegen-vier straatvoetbaltoernooi, waarin de teams het niet alleen tegen elkaar opnemen om te zien wie er de beste is, maar ook fairplay een belangrijke rol speelt. Het toernooi werd opgesplitst in mannen- en vrouwenpoules, waarbij de dames van Noord-Veluwe 2 er met de prijs vandoor gingen en de mannen van team Werk via Sport, dat bestaat uit deelnemers die meedoen aan een reïntegratieprogramma voor ex-gedetineerden. De dames uit Noorwegen en de heren van team Yulius 2, een zorginstelling uit Dordrecht, wonnen de FairPlay prijs. Daarbij was de Life Goals Games onderdeel van een competitie, met eerdere straatvoetbaltoernooien in Dordrecht en Harderwijk. Noord-Veluwe bleek daar de beste, want zowel de dames als de heren van team Noord-Veluwe 2 wonnen de beker van de gehele competitie.

Discipline
Sport is voor de deelnemers een manier om weer zelfvertrouwen te kweken, te werken aan hun gezondheid en opnieuw aansluiting te vinden bij de maatschappij. Toy, een deelnemer van de MDT Set Your Life Goals uit Helmond is ook naar Amsterdam afgereisd en laat zien dat dit lukt: “Iedereen komt hier met hetzelfde doel: samen sporten. Het is leuk om met mensen te zijn en samen te sporten. Door sport heb ik discipline gekregen. Nu wil ik ook anderen helpen.”

Een voorbeeld door te inspireren
Niet alleen de deelnemers, ook veel Maatschappelijke Sportcoaches die het sport- en beweegfestival verzorgen hebben een periode meegemaakt waarin het minder goed ging in hun leven. Bijvoorbeeld Albertino. Voor hij begon met sporten, hing hij veel op straat, gebruikte hij veel alcohol en ging hij met de verkeerde mensen om. Door sport heeft hij discipline en structuur gekregen. Via de MDT Set Your Life Goals heeft Albertino een opleiding gevolgd tot Maatschappelijk Sportcoach en kickboxtrainer. Nu traint hij via Stichting Life Goals een groep mensen in Amsterdam-Noord: “Ik wil graag een voorbeeld zijn voor anderen en ze met mijn levensverhaal inspireren. Voor de groep die ik train ben ik een bron van inspiratie. Ik zie ze groeien en merk dat ze me dankbaar zijn. Dat emotioneert me.”

Penaltycompetitie
Namens de gemeente Amsterdam is wethouder Sport, Sofyan Mbarki, aanwezig.  Tijdens de gezamenlijke openingsceremonie doet hij mee met de penaltycompetitie en benadrukt hij het belang van sport, juist voor kwetsbare mensen. Ambassadeur en speelster voor AFC Ajax en de Oranje Leeuwinnen, Liza van der Most, komt in de middag ook nog even langs.  Ook zij kan het belang van de Life Goals Games beamen: “Het is mooi om te zien dat iedereen vandaag samenkomt en een kans krijgt om zijn of haar kwaliteiten te laten zien. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen, je mag zijn wie je bent, gelijkheid staat voorop.”

Positieve instelling
Door een dal gaan en daar door sport en met hulp van anderen weer uitkomen, dat is wat de deelnemers aan de Life Goals Games gemeen hebben. Dat vraagt om een positieve instelling en dat merk je aan de sfeer in het Olympisch Stadion. Er wordt fanatiek gesport, maar ook veel gelachen. Ook de ijscokar, de koffietent en de frietwagen dragen bij aan de gemoedelijke sfeer. Of er nu gewonnen wordt of niet, iedereen doet vandaag mee. En daar gaat het uiteindelijk om.

Meer informatie over de Life Goals Games vind je op www.stichtinglifegoals.nl/lifegoalsgames.