Wethouder Onderwijs, Sport en Buitenruimte Den Haag stapt in het Life Goals stemhokje en stemt voor sport voor iedereen, dus óók sociaal kwetsbaren

Na Groningen, Amsterdam, Utrecht, Apeldoorn en Nijmegen was het de beurt aan Den Haag. Gisteren rezen wij af naar het centrale Plein om daar aandacht te vragen bij wethouders, Tweede Kamerleden en kandidaat-raadsleden voor onze campagne ‘sport voor iedereen’. Mocht je het gemist hebben, deze campagne voeren wij in aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen om zo aandacht te vragen voor sociaal kwetsbare mensen. Daarmee bedoelen wij o.a. (ex)verslaafden, mensen met ggz-problematiek, statushouders en mensen met een delinquent verleden.

De groep sociaal kwetsbaren wordt steeds groter en kan te vaak helaas niet meekomen en meedoen met het reguliere sportaanbod. Terwijl sport juist voor hen heel belangrijk is, zowel fysiek als mentaal. Om aandacht te vragen voor deze vergeten groep hebben wij het Life Goals stemhokje ontworpen. Zo inspireren we politici om sport voor iedereen hoger op de politieke agenda te zetten. Zodra je het stemhokje ingestapt bent, luister je daar in een video naar het verhaal van één van de Life Goals deelnemers, Jasper of Saskia. Daarna vraagt één van hen of je je stem uit wil brengen middels een stembiljet voor ‘sport voor iedereen, dus óók sociaal kwetsbaren’. Onder andere Hilbert Bredemeijer (wethouder Onderwijs, Sport en Buitenruimte Den Haag), Michiel van Nispen (Tweede Kamerlid SP), Mariëlle Vavier (GL), Caroline Verduin (D66), Fatima Faïd (Haagse StadsPartij), Lennart Huurman (PvdA) en Damiën Zeller (Groep de Mos) kwamen langs om het stemhokje in te gaan en brachten ook hun stem uit.

In één van de video’s in het stemhokje vertelt een deelnemer, Saskia, hoe sport haar heeft geholpen na 25 jaar lang meermaals de verkeerde diagnose gekregen te hebben.

“Ik heb veel therapieën gehad die averechts werkten. Het enige wat bij mij werkte om mijn hoofd leeg te maken, was sporten. Ik merkte dat ik tijdens de voetbal niet aan problemen dacht, ik was bezig met het spel en kreeg meer energie. Helaas kwamen er binnen de GGZ-bezuinigingen, waardoor er veel sport wegviel. Wat wel bleef, was het sporten bij Life Goals. Hier kan je sporten zonder gedoe, je bent wie je bent. Door mijn ervaringen in de sport zit ik beter in mijn vel, en ik ben daarin niet alleen. Duizenden anderen in Nederland hebben zo iedere dag baat bij hun sport.”

Ook Arne de Groote, directeur van Stichting Life Goals Nederland, benadrukt het belang van structureel sportaanbod voor deze doelgroep:

“Sport zorgt er bij deze doelgroep voor dat ze nieuw perspectief krijgen en nieuwe sociale contacten opdoen. Daarbij heeft sport voor elk mens – ongeacht je situatie – positieve effecten op zowel de mentale als fysieke gezondheid”.

Ook de visie van Stichting Life Goals steunen? Dat kan! Kijk op www.stichtinglifegoals.nl/gemeenteraadsverkiezingen hoe jij ook digitaal je stem uit kan brengen voor ‘sport voor iedereen, dus óók sociaal kwetsbaren’.