3X3 Unites en Life Goals breiden samenwerking uit om nationale impact te vergroten

Vandaag presenteert Stichting Life Goals trots 3×3 Unites als nieuwe partner in het vergroten van de impact die we op nationale schaal maken! Al eerder werkten beide organisaties samen, zo verzorgde 3X3 Unites 3X3 basketball activiteiten tijdens de European Life Goals Games, een Europees sportevenement voor 400 mensen in een kwetsbare positie. De uitbreiding van de samenwerking betekent op korte termijn de introductie van de activiteiten naar vier nieuwe steden: Leeuwarden, Eindhoven, Zwolle en Rotterdam. De samenwerking wordt vormgegeven vanuit het overkoepelende programma van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT). MDT heeft als doel talentontwikkeling onder jongeren te bevorderen. Bij Stichting Life Goals wordt de MDT Set Your Life Goals aangeboden, waarbij jongeren de kans krijgen om met sport het verschil te maken. De samenwerking tussen 3X3 Unites en Stichting Life Goals valt onder deze MDT en is 3x3gefocust op 3×3 bij kwetsbare jongeren.

Deze jongeren worden ook opgeleid tot 3X3 Leader. Jongeren volgen de 3X3 Leader Course, waarin jongeren hun persoonlijke Life-Skills ontwikkelen door middel van 3X3. Na het behalen van hun diploma gaan ze meteen aan de slag met het activeren van de lokale community rondom basketball courts in hun buurt. Ze bieden wekelijks 3X3 activiteiten aan waar de buurt gratis aan kan deelnemen.

‘Onze eerdere projecten samen liet zien dat de visie op sport voor ontwikkeling en het DNA van beide organisaties goed op elkaar aansluit.’ Aldus Mark Schuurman, medeoprichter van 3X3 Unites. ‘Beiden zijn we ambitieuze organisaties in ontwikkeling die jaarlijks streven hun impact te vergroten. Vanuit deze samenwerking gaan we veel van elkaar leren.’

Stichting Life Goals is ook enthousiast met 3X3 Unites samen te werken. Arne de Groote, directeur van Stichting Life Goals: ‘De samenwerking met 3X3 Unites biedt een verbreding van het sportaanbod een wens die wij met de stichting al langer hadden en die nu geconcretiseerd wordt door middel van 3X3. Ook kunnen wij onze methodiek nu toepassen in een aantal nieuwe gemeenten.’

Er worden geen halfslachtige maatregelen getroffen in deze samenwerking. De start is een vanuit Life Goals gefaciliteerde, landelijke opleiding tot Maatschappelijke Sportcoach voor opleiders in het hoofdkantoor van 3X3 Unites, De Kazerne. Aansluitend starten de trajecten in de vier gemeenten. Hierin worden jongeren opgeleid vanuit het programma van 3X3 Unites en de MDT Set Your Life Goals met 3X3 als middel. Deze trajecten worden twee keer per jaar gestart en lopen door tot en met het einde van 2023.

De werving van jongeren voor de MDT Set Your Life Goals trajecten in Leeuwarden, Zwolle, Eindhoven en Rotterdam start in februari. Kijk op de site van 3×3 om op de hoogte te blijven van deze activiteiten en andere events bij jou in de buurt!

Meer weten over de MDT Set Your Life Goals? Klik dan hier.