Voormalig bestuurslid Frans Derks (89) overleden

Frans Derks is op 89-jarige leeftijd na een kort ziekbed overleden. Derks floot tussen 1956 en 1978 wedstrijden in het betaald voetbal en was nadien bestuurder bij NAC, FC Dordrecht en de Coöperatie Eerste Divisie (CED). Hij stond tevens aan de wieg van het daklozenvoetbal en haalde in 2015 de Homeless World Cup naar Amsterdam.

Bestuurder

Na zijn carrière als scheidsrechter was hij in eerste instantie bestuurslid bij NAC. In 1995 werd hij voorzitter bij FC Dordrecht, een functie die hij tot en met 2003 zou bekleden. In 1995 was Frans Derks tevens één van de oprichters van de Coöperatie Eerste Divisie (CED), de organisatie die de belangen van de Eerste Divisie-clubs behartigt. Hij was vanaf het begin voorzitter van de organisatie en bekleedde deze functie tot 2009.

Maatschappelijke inzet

Derks was ook voorzitter van de stichting Life Goals, die kwetsbare mensen aan de onderkant van de samenleving via sport hulp biedt. In 2015 werd door deze organisatie de Homeless World Cup in Amsterdam georganiseerd, waarbij koning Willem-Alexander de aftrap verrichtte.

In 2009 werd Derks benoemd tot bondsridder van de KNVB, vanwege zijn bijzondere verdienste voor het voetbal en zijn maatschappelijke inzet. Hij werd toen ook benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Wij zijn Frans enorm dankbaar voor zijn support en wensen familie en vrienden veel sterkte.