Utrecht, 21 november 2017 – Van 8 tot en met 11 november vertegenwoordigden CVD Gamechangers en team Maastricht Life Goals Nederland op het jaarlijks terugkerende European Street Football Festival Manchester. Samen met deelnemers uit Engeland en Portugal namen zij deel aan diverse workshops, activiteiten en een straatvoetbaltoernooi.

Life Goals Nederland hecht veel waarde aan FairPlay op de Life Goals Festivals. Het dames- en herenteam die hier de meeste invulling aangeven op de evenementen worden dat jaar gekroond tot de FairPlay winnaars . “Het winnen van de FairPlay prijs is niet zomaar een prijs. Het draait om respect naar elkaar, scheidsrechters en tegenstanders, het openstaan voor nieuwe activiteiten en workshops, maar ook het positief benaderen van situaties. Vanuit Life Goals vinden wij de FairPlay prijs de belangrijkste prijs. Dit is ook de reden dat wij deze teams belonen met een unieke internationale ervaring zoals het European Street Football Festival in Manchester”, zegt Lars Timmermans van Life Goals Nederland.

Alles gericht op positieve verandering
Het doel van het European Street Football Festival? Inspireren en een positieve verandering teweegbrengen in het leven van de deelnemers. Het festival is altijd een driedaagse mix van life skills workshops en een straatvoetbaltoernooi. De workshops zijn zo ingericht dat het vertrouwen van deelnemers aanzienlijk toeneemt. Er wordt gewerkt aan aspecten als leiderschap, teamwork, uit je comfortzone stappen en het positief benaderen van situaties.

Life Skills workshop

Deelnemers met elkaar in gesprek tijdens de eerste Life Skilss workshop

Dat Manchester een stad is die voetbal ademt, werd op dag één direct bevestigd. De kick-off vond plaats in het National Football Museum. Een groot pand, midden in het centrum van Manchester, waar de gehele geschiedenis van het Engelse voetbal aan bod komt. Van Bergkamp tot Beckham, over elke legende die op de Engelse velden heeft gestaan zijn hier de ins & outs te vinden. Wat het museum uniek maakt, is dat er diverse interactieve voetbalactiviteiten zijn.

Niet alleen de workshops en het museum maakten veel indruk op de Nederlandse delegatie. Een bezoek aan één van ’s werelds meest bekende stadions, Old Trafford, deed de deelnemers versteld staan. Onder begeleiding van een gids bezochten de deelnemers de persruimte, de vipruimte, het museum, de kleedkamer en natuurlijk het veld. Met de Champions Leaque sound op de achtergrond lijnden alle deelnemers in de spelerstunnel op om het imposante veld te betreden. “Een ervaring om nooit meer te vergeten. Voor even voelde ik me een echte profvoetballer”, zei een speelster van de CVD Gamechangers.

Stadion tour Manchester

Deelnemers lijnen op om het veld van Old Trafford, thuisbasis van Manchester United, te betreden.

Straatvoetbaltoernooi als afsluiting
Voor de officiële opening van het straatvoetbaltoernooi weren de teams ontvangen op het Penisula Stadium, de nieuwe thuisbasis van Salford City FC. De eigenaren van deze nieuwe club zijn niemand minder dan Manchester United legendarische “Class of ’92” spelers: Gary Neville, Ryan Giggs, Paul Scholes, Phil Neville en Nicky Butt. Op het Penisula complex gingen de deelnemers als helden op de foto. Deze workshop droeg bij aan een positief zelfbeeld en identiteit.

Fotoshoot Manchester

Maastrichtse deelnemer tijdens de fotografie workshop.

Op vijf minuten rijden lag de toernooilocatie. Tijdens een sportief en uitdagend toernooi wist regerend kampioen, het herenteam van Portugal, het toernooi bij de mannen te winnen. Engeland dames ging er ook dit jaar weer met de eerste prijs vandoor.

Toernooi Manchester

Openingsfoto van het straatvoetbaltoernooi in Manchester.

Positieve impuls
Alle deelnemers ervoeren de reis als zeer positief, zo gaven zij aan. Velen merkten op dat het een goed gevoel geeft er even uit te zijn. Niet aan de sores te denken die thuis spelen. “Zes maanden zit ik nu in de crisisopvang”, zegt een Maastrichtse deelnemer. “Nu ik hier in Manchester ben, met voetbal bezig ben, in contact kom met andere mensen en met mijn teamgenoten op stap ben, voel ik me voor het eerst even geen hulpbehoevende cliënt ”, vervolgt hij. Raoul Reijntjes, begeleider van het Maastrichtse team, voegt hieraan toe: “Voor jongens die dag in dag uit met hun problemen bezig zijn, is dit een fantastische ervaring, een positieve impuls. Met deze nieuwe positieve energie kunnen we eenmaal terug in Maastricht weer verder bouwen. Dan beseffen de deelnemers dat er ook nog leuke dingen in het leven zijn”.

Toernooi Manchester

Team Maastricht na hun verloren wedstrijd tegen Portugal.

Ook Henk van der Hoek, coach van de CVD Gamechangers, laat zich positief uit over de reis: “Ik vind het fantastisch dat Life Goals dit soort bijzondere ervaringen weet te creëren en te organiseren voor onze doelgroep. Je merkt dat het wat doet met de dames. Het prikkelt ze, geeft ze energie en geeft ze weer nieuwe moed voor hun uitdagingen en persoonlijke doelen.”

Het evenement werd georganiseerd door The Street Football Association dat onderdeel is van de organisatie Centrepoint. Life Goals heeft een internationale samenwerking waarin de FairPlay reis een jaarlijks terugkerend onderdeel is.