Utrecht, 7 juni 2017 – Aanstaande zaterdag vindt Life Goals Festival Harderwijk voor de vijfde keer plaats. Afgelopen jaar sprak Life Goals met Kees Grovenstein over de lokale werkwijze. Ook dit jaar is Kees samen met de Veluwegames weer een belangrijk onderdeel van het Life Goals Festival.

Met zijn organisatie Veld 42 zet hij sport als middel in voor kwetsbare mensen in de regio’s Harderwijk en Utrecht. Kees Grovenstein is samen met de Veluwegames betrokken bij het Life Goals Festival in Harderwijk.  “Vanaf Noord Veluwe zijn we weer enorm trots om de Veluwe Games te kunnen koppelen aan het Life Goals Festival. In de gehele binnenstad is het feest vanwege de Harderwijkse Aaltjesdagen en er zullen tienduizenden mensen naar de stad komen. Mooi dat ons evenement daar weer onderdeel van is.

Kees gaat verder: “Het is ook fantastisch dat we deelnemers een rol kunnen geven. Dat maakt het evenement nog waardevoller. Mensen mogen meedenken, krijgen verantwoordelijkheid, krijgen een mogelijkheid om te leren en zijn belangrijk.”

Alles draait om deelnemers participatie
Via zijn organisatie kreeg Kees Grovenstein de afgelopen jaren honderden mensen uit de opvang in beweging. “Als we zien dat ze het aankunnen, geven we de deelnemers meer taken.”

Ana Galic is een behendige straatvoetbalster met een droom: profvoetbalster worden. Ze kon eerder voetballen dan lopen. Ana is realistisch genoeg om in te schatten dat haar kansen op haar 27e gering zijn, het vreemde is alleen dat ze nu dichterbij is dan toen ze 17 was. “Ik was toen net zo goed als de beste straatvoetballers van Nederland, maar kreeg geen eerlijke kans. Van de ene op de andere dag ben ik gestopt. Nu zie ik ook wel dat ik niet echt de juiste social skills had.”

Tien jaar lang raakte ze geen bal aan. Ze wist naar eigen zeggen “geen invulling” aan haar leven te geven. Totdat ze in park Lepelenburg een groepje voetballers tegenkwam. “Was ik plotseling weer aan het voetballen. Die jongens vertelden over de Dutch Street Cup. Daar ben ik met liefde ontvangen. Zo ben ik op mijn 27e weer gaan voetballen.”

Tegenover de jonge vrouw zit Kees Grovenstein stilletjes te genieten. Helemaal als ze vertelt dat
ze een LSR-opleiding volgt. Met een diploma voor Leider Sportieve Recreatie kan ze straks
zelf sportlessen geven. “Dat bedoel ik met deelnemers participatie. Als we zien dat ze het aankunnen, geven we deelnemers meer taken. Bijvoorbeeld als trainer of coach in de organisatie. Zo groeien ze. Bovendien zorgen we zo met z’n allen voor de activiteiten. Die zijn niet van ons, maar van iedereen.”

Kees Grovenstein en Life Goals
Grovenstein is vanaf de allereerste speelminuut betrokken bij de Dutch Street Cup. Het Leger des Heils vroeg hem jaren geleden een team op te zetten. In de afgelopen jaren hielp zijn Veld 42 organisatie een paar honderd dak- en thuislozen om via voetbal weer een bestaan op te bouwen. Spelers komen uit Utrecht en de noordelijke rand van de Veluwe. Op dit moment doen via Veld 42 acht teams mee aan de Dutch Street Cup.

Met Life Goals als vaste partner. “Net als wijzelf heeft Life Goals een ontwikkeling doorgemaakt”, zegt Grovenstein. “Ook in dit vak moet je blijven innoveren, luisteren en leren van deelnemers en daar je aanbod op afstemmen. In het begin was het voetbal te prestatiegericht. Kampioen worden was belangrijk. Nu gaat het veel meer om meedoen. Dat is een positieve ontwikkeling.”

Life Goals Festival Harderwijk
Inmiddels vaste prik op de evenementenkalender van Life Goals: Aaltjesdagen in Harderwijk. 10 juni strijkt het Life Goals Festival voor de vijfde keer neer op het jaarlijks grootste festijn van Harderwijk.

Net zoals voorgaande jaren heeft Life Goals ook dit jaar weer de de handen ineen geslagen met de Veluwegames. Verwacht dan ook een een uitgebreide Sport Boulevard waar voor iedereen wat wils is.
Naast het straatvoetbal van de Dutch Street Cup kunnen deelnemers en bezoekers snuffelen aan diverse sporten. Alle sport- en spel activiteiten worden georganiseerd door de lokale deelnemers.

Voor meer informatie en updates over het Life Goals Festival Harderwijk, zie:

Benieuwd naar meer verhalen van Maatschappelijke Sportcoaches en Life Goals Coördinatoren? Zie dan: http://lifegoals.detoekomst.nl