Utrecht, 30 maart 2017 – De lente is begonnen, de vogels fluiten en Life Goals draait op volle toeren. Nu waren we de afgelopen maanden ook keihard aan het werk, maar dat werk speelde zich achter de schermen af. We hebben de wintermaanden optimaal benut met het bedenken, vormgeven en neerzetten van een nieuwe strategie.

En nu kan ik – eindelijk – zeggen: die strategie staat. We blijven dezelfde mensen helpen: kwetsbare mensen die om welke reden dan ook zijn vastgelopen in het leven. We blijven dat doen met sport – sport als middel om deze mensen in beweging te krijgen.

Meer impact met lokale stichtingen
Wat verandert er dan? We gaan de samenwerking aan met de vele enthousiaste mensen die in de sport willen werken. Dit doen we door te decentraliseren. We bouwen aan een netwerk van lokale Life Goals stichtingen. Zij gaan onze programma’s in hun eigen omgeving uitrollen. De landelijke stichting gaat vooral ondersteunen en faciliteren. We leggen minder nadruk op het zelf organiseren en laten de bal het werk doen. (geen paniek: de Life Goals Festivals blijven bestaan!). Zo maken we uiteindelijk meer impact.

Zoals dat gaat met een nieuwe strategie: het kost tijd. Tijd waarin de aandacht vooral op de eigen organisatie is gericht, minder op de buitenwereld.

Even geduld chief
En laat ik nou een ongeduldig man zijn… Twee weken geleden hoorde ik mezelf tegen collega Wessel zeggen dat het nu wel mooi was geweest. “Nog even geduld chief”, was zijn antwoord, “volgende week gaan we los”.

Onze landelijk Life Goals coördinator wist waar hij het over had. In de week dat ik de zon voor het eerst weer op mijn huid voelde branden en Clarence Seedorf voetbalminnend Nederland opriep te blijven geloven in de kracht van sport, traden wij weer in volle omvang naar buiten.

Een korte bloemlezing van de activiteiten in één week:

• Collega’s Wessel en Dico gaven aan cursus Maatschappelijke Sportcoach aan een groep enthousiaste coaches bij voetbalclub CJVV in Amersfoort.
  • In de Performance Factory in Enschede vond het Life Goals Festival van het seizoen plaats. De sfeer was fantastisch, deelnemers hielpen met de opbouw, de familie is weer herenigd.
  • In Utrecht kwamen acht coördinatoren van Life Goals stichtingen uit het hele land bij elkaar om ervaringen te delen en elkaar te helpen bij de uitbouw van hun activiteiten.
  • In de Amsterdam Arena vond de eerste bijeenkomst van onze Raad van Inspiratie plaats. Een bont gezelschap van opinieleiders en scherpe geesten onder aanvoering van Johan Wakkie. Ook Erik Scherder was aanwezig en sprak zijn steun uit voor Life Goals.
    De wijze raad komt twee keer per jaar samen, u hoort nog van hen.
  • Op de KNVB Campus in Zeist moesten we stoelen bijzetten voor de informatiebijeenkomst met als thema; start je eigen Life Goals stichting. We waren overdonderd door de belangstelling. Ik durf nu al te zeggen dat we er later dit jaar een serie nieuwe stichtingen bij krijgen.

Houd ons in de gaten
Geloof het of niet, dit alles vond plaats in één week! Een week waarvan ik – en de rest van het Life Goals team – veel energie heb gekregen. Mijn geduld werd op de proef gesteld, maar eens te meer blijkt het verstandig te zijn geweest geduld te hebben.

De komende tijd gaan we meer van onszelf laten horen. Dit blog is daar een voorbeeld van. We gaan regelmatig blogs posten, waaronder gastblogs. Volg onze site, maar vooral ook onze social media kanalen om op de hoogte te blijven.

Drie operaties in één jaar
Wij hebben gezaaid, de komende jaren hopen wij te oogsten door samen te werken met vele mensen die de kracht van sport willen inzetten voor de persoonlijke ontwikkeling van kwetsbare mensen. Move to inspire, inspire to move!

Tot slot nog even aandacht voor onze collega Lars. Hij werd voor de derde keer in één jaar geopereerd aan zijn knie. Deze kanjer houdt niet van niets doen, maar pak vooral je rust om sterker terug te komen dan ooit tevoren.

Hartelijke groet,

Arne de Groote