Meedoen is woensdag 7 september het sleutelwoord op Papendal, waar in een stralend zonnetje honderden mensen uit de sociale opvang zich verzamelen voor de zogeheten Meedoen Dag 2016. Het nationale sportcentrum vormt het decor voor een sportieve dag, waarin sport en spel als middel wordt gebruikt om mensen van de zijlijn weer te laten… meedoen!

Stichting Life Goals is ook aanwezig met een stand op het terrein als een van de partijen in een uniek samenwerkingsverband met de organiserende Federatie Opvang, de Gelderse Sportfederatie en de provincie Gelderland. In overleg heeft Stichting Life Goals een trainingsprogramma ontwikkeld voor de opleiding van Gelderse Maatschappelijke Sportcoaches. Deskundige begeleiders die door gebruik te maken van de kracht van sport anderen weer op weg helpen naar een sociaal maatschappelijk volwaardig bestaan. Sport wordt daarbij als middel gezien om te inspireren.

Ja, daar is in veel gevallen hulp bij nodig want meedoen is niet altijd zo simpel als het lijkt. “Voor mensen die net even dat beetje geluk in het leven hebben gemist en om wat voor reden dan ook buiten de maatschappij zijn geplaatst, is weer meedoen aan die maatschappij vaak een enorm grote stap”, zegt Karen van Brunschot van de Federatie Opvang en dé motor achter de Meedoen Dag op Papendal. “Een evenement als dit helpt die stap verkleinen en kijk naar de gezichten van de mensen die hier lopen, het heeft effect.” Het evenement maakt deel uit van een veel breder programma. Dit programma, met steun van VWS, eindigt helaas eind dit jaar.

De doelgroep is, zo vervolgt Karen, breed en veelzijdig. Er loopt een gemêleerd gezelschap over het terrein; jong en oud, van extreem blank tot diep, donkergekleurd. Dun, dik, groot en klein. “Maar je komt hier ook de meest uiteenlopende problematiek tegen”, zegt ze. Allemaal hebben ze één ding gemeen, de maatschappij is hen niet welgevallig geweest. Tot dusver is hun leven getekend door tegenslagen, al dan niet door eigen handelen over zichzelf afgeroepen. Ze hebben nog iets gemeen, namelijk dat ze er een streep onder willen zetten en terugkeren in de maatschappij.

Karen: “Helaas krimpt onze doelgroep niet, maar lijkt eerder te groeien. En dus is deze dag, en een programma als Meedoen, nog steeds hard nodig, maar meer ook zijn anderen nodig die deze mensen helpen zich verder te ontwikkelen en helpen weer mee te doen.” En die hulp is juist op een dag als deze te vinden, erkent ook Wessel Schaling van Stichting Life Goals. “Hier lopen mensen uit alle geledingen van opvang, van begeleiders tot deelnemers en juist daar zoeken we de krachten die we nodig hebben.” ‘Ja, ook deelnemers zelf, want zij zijn als “ervaringsdeskundige, zoals dat met een mooi woord heet, van onschatbare waarde”, weet Karen.

Cursus Maatschappelijke Sportcoach in Gelderland
Mede dankzij de (financiële) steun van de provincie Gelderland heeft de Stichting Life Goals in samenwerking met de Federatie Opvang en de Gelderse Sportfederatie een afgestemd programma ontwikkeld voor opleiding tot Maatschappelijke Sportcoaches in Gelderland. “Gezamenlijk hebben we een vierdaagse cursus samengesteld, die aansluit op de doelgroep en mede dankzij de subsidie kunnen we deze vierdaagse cursus tegen sterk gereduceerd tarief aanbieden. Daarmee kunnen we mensen die de volgende stap willen maken helpen, maar ook kunnen we mensen die deze stap al hebben gemaakt een steuntje in de rug geven om anderen te helpen.”

Op het terrein van Papendal lopen David en Lars van Stichting Life Goals stralend rond. Hun doel om de stichting en het belang van de maatschappelijk sportcoach te verspreiden in de doelgroep, werpt zijn vruchten af. De belangstelling is groot, het aantal inschrijvingen is boven verwachting. En die belangstelling komt van begeleiders van de tientallen deelnemers, maar ook van opvallend veel van de deelnemers zelf. Waarschijnlijk ook, omdat juist de deelnemers de waarde van een Maatschappelijk Sportcoach weten in te schatten.

En dat is mooi, zegt Karen. Zij weet uit ervaring dat sport en spel een belangrijke factor kan zijn om mensen zich sociaal te laten ontwikkelen en weer mee te laten doen. Niet voor niets, erkent ze, is de Meedoen Dag op Papendal dan ook een succes. Sport is ook de kracht die de Stichting Life Goals gebruikt in haar programma’s om mensen weer op weg te helpen. De kernwaarden in de sport – zoals wederzijds respect, samenwerking en doelen nastreven – zijn ook van goot belang in het dagelijks leven.

“Maar welke sport je daarvoor ook gebruikt, tijdens de cursus leer je omgaan met mensen en met (hun) problemen, ze te motiveren en te stimuleren zichzelf te ontwikkelen”, houdt Lars geïnteresseerden voor. Op de achtergrond maakt de grote groep zich klaar voor het tweede deel van het programma in Papendal, waar meedoen op woensdag 7 september het motto is; als deelnemer aan de dag en de vele sportieve activiteiten, als begeleider of… als toekomstig Maatschappelijk Sportcoach.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl