Dutch Street CupHomeless World Cup

Oranje richting Schotland voor Homeless World Cup 2016

By 8 July 2016 No Comments

Met een laatste trainingsstage op Nederlandse bodem en een uitzwaaimoment op het KNVB-voetbalcentrum in Zeist is voor het Nederlands dames- en het Nederlands herenteam hét moment aangebroken om de oversteek te wagen. Na – ongetwijfeld – een korte en roerige nacht (de spanning stijgt tenslotte) stappen de mannen en vrouwen van bondscoach en ex-profvoetballer René van Rijswijk en zijn assistent Joey Bouti zaterdagmorgen in alle vroegte op het vliegtuig naar Glasgow. Daar zullen ze van 10 t/m 16 juli deelnemen aan de Homeless World Cup 2016. Een mondiaal evenement, dat vorig jaar in de schaduw van het Rijksmuseum in Amsterdam werd gespeeld.

Ex-gedetineerden, voormalige drugs- en alcoholverslaafden, maar ook zwerfjongeren, tienermoeders en slachtoffers van huiselijk geweld komen bij de Homeless World Cup het veld in. Geen profvoetballers of semiprofs, maar allemaal mensen uit de sociale opvang. En Nederland is erbij, met zowel een dames- als een herenteam. De groep bestaat uit jongens en meiden die uitkomen in de Dutch Street Cup. Dit straatvoetbalevent wordt georganiseerd door Stichting Life Goals waarin sport gebruikt wordt als inspirator om het leven weer op te pakken. Hun positieve ontwikkeling in het leven was het belangrijkste criterium om te worden geselecteerd. Vol trots stapten ze zaterdag 11 juni bij de presentatie van de teams tijdens de Dutch Street Cup in Harderwijk het podium op. Zoals één van de speelsters al eerder memoreerde: ‘Het maakt niet uit of we winnen of verliezen, door te worden geselecteerd geeft iedereen al een persoonlijke overwinning bereikt.’

‘We hebben in ieder geval twee uitgebalanceerde en homogene teams, die een ontzettend positieve ervaring gaan opdoen en hen een boost voor de toekomst zal geven’, verwacht bondscoach René van Rijswijk. En voetbaltechnisch? ‘We zijn geen topfavoriet, maar ik denk wel dat onze teams een geduchte tegenstander voor de anderen zullen zijn.’