Homeless World Cup

Matchreport: Nederlandse dames na penalty’s langs Finland

By 19 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 19 september – Nadat de mannen van Oranje het goede voorbeeld gaven, hebben ook de Nederlandse dames hun laatste wedstrijd gewonnen. Na een 3-3 stand in reguliere speeltijd wonnen de Oranje Leeuwinnen met penalty’s.

Met twee keiharde schoten van Roxeanne Ockhuizen opent Nederland agressief. Diezelfde Ockhuizen schiet haar land al snel op voorsprong door een penalty te benutten. Terwijl de Oranje speelsters nog nauwelijks bekomen zijn van het feestje, trekken de Finse dames de stand al gelijk. De twee ploegen zijn aan elkaar gewaagd en nemen de doelvrouwen onder vuur, maar namens Nederland behoedt Patricia Mackaaij haar team voor een achterstand. Naarmate de rust nadert, neemt Oranje het heft in handen. Met langdurige perioden van balbezit hebben ze het initiatief, maar dit wordt niet uitgedrukt in meer doelputen.

De Finnen openen de tweede helft sterk met een hard schot op de lat, maar het is Nederland dat scoort. Met een benutte penalty zet Soukaina Doumaz haar ploeg op voorsprong. In de eerste helft kreeg ze nog een bal keihard in haar buik, maar ze haalde diep adem en speelde op karakter verder. Hoewel op de tribunes de polonaise al ingezet is, komt Finland met twee goals langszij. Opnieuw een goal van Doumaz zorgt ervoor dat de wedstrijd in reguliere speeltijd niet beslist wordt.

De eerste Nederlandse penalty wordt genomen door Ockhuizen. Ze schiet de bal onder de keepster in het doel. De Finse speelster, die haar team op gelijke hoogte moet brengen, probeert de Nederlandse doelvrouw te misleiden met een schijnschot. Maar daar trapt Mackaaij niet in. Met een uitstekende redding brengt ze Nederland de overwinning.

Tekst: Berry van Asch