Homeless World Cup

Matchreport: Nederland swingend langs Zimbabwe

By 18 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 18 september – De mannen van Oranje zijn de strijd om de Leger des Heils Cup, de op een na hoogste beker, goed begonnen. In de kwartfinale werd Zimbabwe met 4-1 geklopt.

Op de een na laatste speeldag treffen de Nederlandse heren Zimbabwe. De Afrikanen worden, op aangeven van Damiën Hall, al snel op achterstand gezet door David Gramsma. De opzwepende technobeats inspireren de thuisploeg. Naarmate de eerste helft vordert, worden de bezoekers omsingeld en controleert Nederland de wedstrijd. Met een ijskoude stift over de op de grond liggende keeper vindt Hall het doel, waarna de Afrikanen veerkracht tonen en de Nederlandse keeper uittesten, maar Jasper Lamboo is niet onder de indruk.

Via een benutte penalty van Lorenzo Sambre loopt Nederland verder uit. Hoewel Zimbabwe een waarschuwing uitdeelt met een keihard schot op de paal, zijn de Oranje Leeuwen niet onder de indruk. Hall en Sambre dansen met de bal aan hun voet over het veld. Ze kunnen het veroorloven, omdat Lamboo meerdere Zimbabwaanse schoten uit zijn doel ranselt. Het absolute hoogtepunt van de middag komt op naam van Mehdi Adl-Kish. Zonder de bal aan te nemen bezorgt hij met een hakje de assist bij de goal van Gramsma. Doordat de Nederlanders de prachtige goal uitgebreid vieren, kunnen de bezoekers toch nog een eretreffer produceren.

Tekst: Berry van Asch
Foto: Paul Bence