Homeless World Cup

Matchreport: Zelfs een 1-6 voorsprong zegt nog niets

By 17 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 17 september – Je bent het balletje lekker aan het rondtikken en gaat vervolgens met een 1-6 voorsprong de rust in. ‘In the pocket’, denk je dan. Niet dus. De Nederlandse meiden doken erop en erover: 7-6!!

Haar naam: Soukaina Doumaz, haar nummer: 8, haar drijfveer: “Ik laat ze toch zeker niet winnen, kom op zeg”. Dat was Souk na de wedstrijd tegen Finland, waarin de Nederlandse meiden een flinke dreun leken te krijgen. Finland zat, zo dacht het team ongetwijfeld, op rozen. Tenslotte is een 1-6 voorsprong met de rust over het algemeen redelijk safe. Niet dus. Niet als het aan de meiden van bondscoach René van Rijswijk ligt tenminste.

Maar we hadden het over Souk, deze kille donderdagmiddag het ‘kanon’ dat tot zes keer aan toe genadeloos in stelling werd gebracht. Tik, tik tik… en dan op Souk en hangen. De Finse goalie heeft vast en zeker niet geweten wat haar overkwam die tweede helft. Oranje was even niet haar kleur deze middag.

En Souk, de nummer acht van Nederland. Die lelde er gewoon twee hattricks in en boog eigenhandig een 1-6 achterstand om in een 7-6 overwinning. Want ja, “een 1-6 nederlaag gaat me toch iets te ver”, lachte ze.

Tekst: Nol de Vries