Homeless World Cup

Matchreport: Mexico uit of thuis, altijd lastig… dat blijkt

By 16 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 16 september – Een thriller, zoals alleen Alfred Hitchcock die kan maken. Zo valt het duel tussen Nederland en Mexico wel te omschrijven. Alleen de bij films doorgaans goede afloop bleef dit keer achterwege. Tenminste voor Nederland.

De gespannen koppies voorafgaand aan de wedstrijd spraken boekedelen. Na de nederlaag van een dag eerder tegen Roemenië moest het duel tegen de Mexicanen weer voor een opleving zorgen. Maar de Mexicanen laten zich niet, zeker niet op het voetbalveld, simpel opzij zetten. Sterker nog, de technisch begaafde voetballers uit Midden-Amerika spelen doorgaans met hun tegenstander als een kat met zijn net gevangen muis. En die kant leek het ook even op te gaan.

Maar zover liet Nederland het niet komen. Mexico leek het gastland te gaan vernederen. Even dan, want niets bleek minder waar. Nederland toonde veerkracht en hoe. In eerste instantie was het Zahredinne, die hoogstpersoonlijk een 0-2 achterstand wegpoetste .Toen het daarna weer dreigde mis te gaan – Mexico liep opnieuw twee doelpunten uit: 2-4 – herrees het Nederlandse viertal nogmaals. Dit keer vond Sayf de aansluiting voor Zahredine, die zelf via de gelijkmaker de shoot-outs wist af te dwingen.

Het is het verhaal van een wedstrijd, waarin missers werden afgewisseld met virtuoos voetbal. Waarin een pegel op doel op de kruising uiteenspatte. Waarin beide keepers aan weerskanten hun team in de race wisten te houden met sublieme reddingen en waarin geknokt werd voor elke meter. Mexico zag geen kans het door de stromende regen drijfnatte Nederland af te drogen, omdat de mannen van bondscoach Soufiane Touzani zich weigerden neer te leggen bij de favorietenrol van de Mexicanen.

En toen bij de shoot-outs sloeg nogmaals het noodlot toe, dat Nederland al dagen parten speelt. Het wil maar niet lukken met de penalty’s aan Nederlandse zijde. Zo ook tegen de Mexicanen, die hun keeper de Hollandse inzet zagen keren en daarna genadeloos hun gelijk haalden. De Nederlandse selectie in deceptie achterlatend: 4-4, Mexico w.n.s.

Tekst: Nol de Vries