Homeless World Cup

Matchreport: ‘Je zou er een hartverzakking van krijgen’

By 16 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 16 september – Twee zenuwslopende thrillers op één dag zijn soms wat veel van het goede, maar daar had het Nederlands mannenteam geen boodschap aan. Het zinderende duel tegen Mexico eerder op de dag werd een paar uur later nog eens herhaald en dan ook nog eens een klasse erger. Alleen… nu liep het wel goed af.

‘Je zou er een hartverzakking van krijgen’. De opmerking kwam in ieder geval recht uit het hart van de spreker op de tribune naast het hoofdveld van het Homeless World Cup-stadion. Nederland vond in de slotfase van het onvoorspelbare duel met Polen namelijk aansluiting dankzij David, die met een loepzuivere trap de aanvankelijke 1-4 achterstand verkleinde tot 3-4. De spanning was terug. ‘Djiezus… jongens maak het af…’ Opnieuw een welgemeende hartenwens van de tribune.

En Nederland maakte het dit keer af. De stugge, moeilijk te bespelen Polen hadden Nederland volledig in de tang. Het was aan enkele sublieme reddingen van goalie Jasper te danken dat Polen in de openingsfase van de wedstrijd niet verder kwam dan een 0-2 voorsprong. Toen Zahredinne met werkelijk een beauty van een doelpunt de aansluitingstreffer van zijn slof liet komen, leek het tij gekeerd.

Leek, want nadat van speelrichting was veranderd, kwam de Poolse wals pas werkelijk op stoom. Maar echt ver kwam die niet. De Nederlandse hobbel bleek toch iets te hoog voor diezelfde Poolse wals, die bij een 1-4 voorsprong stil kwam te staan. Nederland rechtte de rug. Met ongekend goed richtingsgevoel werd de weg naar de Poolse goalie weer gevonden. De sluitpost van het Poolse team kwam zwaar onder vuur te liggen. Even nog hield ‘ie stand. Een fraaie kopbal van David tikte hij nog uit de doelmond en hij pareerde met succes een penalty van Zahredinne.

Sayf brak uiteindelijk de ban door de achterstand tot 2-4 te verkleinen. Het was aan de Poolse doelman te danken dat Nederland niet sneller terug wist te komen. Dit keer bleken het dan toch echt wat laatste stuiptrekkingen. David zette zijn vizier op scherp en liet in de slotminuten van het duel diezelfde goalie volledig kansloos: 3-4, Zahredinne deed, terwijl de laatste seconden wegtikten, op de tribunes een zucht van verlichting opgaan: 4-4.

En dus weer die verdomde penalty’s. Het bleef nu stil op de tribune. Nederland mocht beginnen. Zahredine zette zich achter de bal… 1-0! Gejuich, gegil gefluit. Niet veel later maakte Sayf een salto op het veld, vielen de Nederlandse voetballers elkaar in de armen en huppelde Lorenzo op één been, dankzij een lichte enkelblessure, als een hinde over het veld. De penalty van Polen ging roemloos over het doel. Eindelijk!

Tekst: Nol de Vries