Homeless World Cup

Trappelende reserves

By 15 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 15 september – “ Ik moet eigenlijk nee zeggen, maar stiekem hoop ik het wel”. Met een ondeugende glimlach rond haar mond geeft Kim Schapelhouman toe dat ze hoopt op speelminuten door het ontbreken van spelers van andere teams tijdens de Homeless World Cup. “Natuurlijk niet voor de spelers, maar voor mezelf stiekem wel”. De Friezin vormt met haar clubgenoten van L.A.C. Frisia 1883 uit Leeuwarden het reserveteam van de tweede speeldag.

Belangrijk team
Toernooidirecteur James McMeekin licht het bestaan van reserveteams toe . “Er worden dit toernooi 416 wedstrijden gespeeld en tijdens het toernooi vallen spelers af door blessures. Om dit op te vangen hebben we teams nodig die klaarstaan om in te vallen. Want naast een fysieke blessure kan een speler natuurlijk ook om mentale redenen niet in staat zijn te spelen. Bovendien hebben sommige teams, helaas vooral bij de dames, niet genoeg spelers.”

Elke dag staat een ander Nederlands mannen- en vrouwenteam klaar om in te vallen. Bij de vrouwen is bovendien het nationale team van Frankrijk beschikbaar om in te vallen. Zij meldden zich te laat aan, maar wilden zo graag het evenement meemaken dat ze als tweede reserveteam naar Amsterdam gekomen zijn. De gretigheid om te voetballen wordt verwoord door Schapelhouman: “Desnoods val ik in bij een ander land. Als ik dan kan spelen, vind ik het prima”.

Doordat het mannenteam van Nigeria op het laatste moment niet mee kon doen, krijgt elk team dat tegen hen zou spelen drie punten. Het ontbreken van de Afrikanen betekent dat er ruimte is voor een vriendschappelijke wedstrijd. De dames van L.A.C. Frisia 1883 bedenken zich geen moment en treden aan tegen het herenteam van Argentinië. De lange en fysiek sterke Hollandse dames tonen karakter en dwingen de kleinere, maar beweeglijke Argentijnen tot een uiterste krachtinspanning. Keepster Schapelhouman, die nog een penalty stopt in de eerste helft, kan leven met de 1-2 nederlaag. “Ik hoorde dat onze goals voor 10 zouden tellen dus eigenlijk hebben we gewonnen”, zegt ze lachend.

Voetbalplezier
Dat de Friezinnen het de Argentijnse mannen lastig maken verrast coach Peter van der Molen niet. “We zijn op elkaar ingespeeld, omdat we vorig jaar op de Homeless World Cup in Chili deelnemer waren namens Nederland. We vonden het geweldig en daarom hebben we toestemming gevraagd, en gekregen, om vandaag als reserveteam aan te treden. De dames stonden te trappelen om te beginnen. Wel heb ik hen meteen verteld dat het pas de tweede speeldag van het toernooi is en dat er dan waarschijnlijk nog niet veel blessures zijn. Deze oefenwedstrijd is voor hen dus een droomstart.”

Regels
Reserveteams kunnen geen punten verdienen en staan buiten de officiële competitie, legt McMeekin uit. “Voor deelname dienen de spelers aan dezelfde voorwaarden te voldoen als de andere teams, met de uitzondering dat de spelers na een gespeelde Homeless World Cup nogmaals mogen deelnemen in een reserveteam. Kwaliteit mag geen rol spelen bij het inzetten van een reservespeler. Reservespelers zijn een noodoplossing. Daarom worden invallende spelers willekeurig gekozen en mag je geen speler afwijzen omdat je een betere wil.”

Van der Molen kan zich vinden in dit beleid. “De dames zijn vooral geselecteerd op inzet, discipline en aanwezigheid tijdens trainingen”. Dat deze dames over de juiste mentaliteit beschikken is voor hem wel duidelijk. “Eigenlijk zou het mannelijke reserveteam invallen vandaag, maar die kon niemand vinden. Voordat ik mijn vraag kon afmaken, stonden de dames op het veld om hun rol in te nemen.”

Tekst: Berry van Asch