Homeless World Cup

Matchreport: Roemenië dient Oranje mannen eerste nederlaag toe

By 15 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 15 september – De Nederlandse heren hebben vanmiddag het eerste groepsduel in de ‘kampioenen poule’ verloren. Roemenië ging beter om met het gladde veld en zegevierde met 3-6.

In een regenachtig decor speelt Nederland de eerste wedstrijd in de ‘kampioenen poule’. Dat deze landen bij de eerste drie gefinisht zijn in hun eerste poule is terug te zien aan het hoge tempo. Op het natte veld rolt de bal in hoge snelheid over het veld, waarbij de ploegen in evenwicht zijn aan het begin van de wedstrijd. Met een prachtig schot in de kruising openen de bezoekers de score, waarna de Nederlanders meer risico in het spel leggen. Drie dekkingsfouten aan de Nederlandse linkerkant leveren vrijwel identieke tegengoals op. Doordat David Gramsma een strakke voorzet van Lorenzo Sambre promoveert tot doelpunt is de achterstand bij de pauze 1-4.

Het glibberige veld maakt op het oog onschuldige duels harder en gevaarlijker. Bovendien komen veel simpele passes niet aan op de bestemming. Nederland probeert met combinaties en vroeg druk zetten de bezoekers het vuur aan de schenen te leggen, maar de spekgladde ondergrond maakt dit lastig. Passes die in eerdere wedstrijden moeiteloos werden aangenomen, eindigen bij een Roemeense verdediger. Toch weten Lorenzo Sambre en Damiën Hall de moedige speelwijze met twee goals te bekronen, maar door twee dodelijke counters van Roemenië kan Nederland het niet meer spannend maken. De eerste nederlaag van het toernooi, en een slechte start in de ‘kampioenen poule’, zijn het gevolg.

Tekst: Berry van Asch