Homeless World Cup

Matchreport: Nederlandse mannen pakken opnieuw driepunter

By 14 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 14 september – Hoewel het vertoonde spel voor verbetering vatbaar was, leverde ook de vierde wedstrijd drie punten op voor de Nederlandse mannen. Frankrijk werd met 7-5 verslagen.

Misschien is Nederland wel slachtoffer van de eigen prestaties. De heren hebben in de eerste drie wedstrijden de standaard voor zichzelf zo hoog gelegd dat overtreffen nauwelijks mogelijk is. Frankrijk is het volgende slachtoffer dat aan de zegekar van de Nederlandse mannen gebonden wordt. “Het was een slechte wedstrijd”, zegt Zahredinne Derkaoui hoofdschuddend. De openingsgoal van zijn ploeg was oogstrelend. Na een vloeiende combinatie komt de bal via Lorenzo Sambre en David Gramsma terecht bij Sayf Farhan die simpel en koelbloedig afrondt. Enkele minuten later gooit keeper Jasper Lamboo de bal hoog richting Farhan die vervolgens beheerst raak kopt. Deze tweede goal viel vlak na de 1-1 van de Fransen.

Via drie goals van Gramsma en een van Farhan lijkt Nederland opnieuw een gemakkelijke overwinning te gaan boeken, maar de eerste fase van de tweede helft brengt de spanning terug. Oranje oogt minder geconcentreerd en het verdedigende werk dat in de eerste helft verricht werd, krijgt in de tweede helft geen vervolg. Frankrijk maakt dankbaar gebruik van het gebrek aan scherpte en komt terug tot 6-5. Dankzij Lamboo wordt de Franse opmars hier gestuit. Hij stopt een penalty en houdt zijn ploeg met uitstekende reflexen op de been. Uit een vlotte tegenaanval vindt Derkaoui zijn teamgenoot Gramsma die de einduitslag bepaalt.

Tekst: Berry van Asch