Homeless World Cup

Matchreport: Nederlandse dames niet opgewassen tegen Argentinië

By 12 September 2015 No Comments

AMSTERDAM, 12 september – “For the king and Máxima”, roepen de Argentijnse dames vanaf het speelveld op het Museumplein. Enthousiast lopen ze richting de erelounge waar een verraste koning Willem-Alexander een paar Argentijnse voetbalshirts in ontvangst neemt.

Hij ontvangt de outfits met een stralende glimlach en met ‘muchas gracias’ bedankt hij de dames in hun moedertaal voor het geschenk. Het is het enige geschenk dat de Argentijnse dames vanmorgen uitdelen.

De bezoekers combineren zich een weg naar de 1-0. Met een hard schot via de onderkant van de lat wordt de Nederlandse ploeg op achterstand gezet en kort hierna volgt de tweede goal.

De Noord-Ieren zoeken geduldig naar een zwakke plek in de Nederlandse defensie, maar uit een tegenaanval weet spits Ockhuizen de bal te plaatsen in de hoek van het doel. Nederland lijkt zich op te richten, maar uit een counter maken de Zuid-Amerikaanse dames de 3-1. Met een gelukkig doelpunt komt Nederland vlak voor rust terug tot een achterstand met perspectief.

Oranje probeert de gelijkmaker te forceren, maar Argentinië behoudt veelvuldig balbezit en wil de wedstrijd uitspelen. Zodra het Nederlands team meer risico neemt, wordt dit genadeloos afgestraft door de sterke tegenstander. Hoewel keeper Patricia Macka veel schoten stopt, is een pijnlijke nederlaag voor het thuisteam onvermijdelijk: 8-2.

Tekst: Berry van Asch