Homeless World Cup

Daar sta je dan, oog in oog met de koning

By 12 September 2015 No Comments

‘Kunnen we nog lachen dames?’. Als je net met 2-8 hebt verloren van Argentinië, ben je op zo’n moment geneigd met een serieuze krachtterm duidelijk te maken dat je nu even niet de lust hebt om te lachen. Maar wat doe je, als Koning Willem-Alexander je in hoogsteigen persoon die vraag stelt. Dan doe je maar een ding… je lacht!

Het overkwam de Nederlandse voetbalsters rond het middaguur op het Museumplein in Amsterdam. Koning Willem-Alexander had vrouw en kinderen in het Wassenaarse achtergelaten om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de openingceremonie van de Homeless World Cup in Amsterdam, de openingswedstrijden van de Nederlandse teams te bekijken én om persoonlijk kennis te maken met de nationale teams en de technische staf. “Toch best wel cool, sta je in eens oog in oog met de Koning. Best wel raar eigenlijk”, klonk het zachtjes op het veld. Eén van de anderen had het stiekem leuker gevonden als Koningin Maxima er bij was geweest. Maar ja, er moet iemand op de kinderen passen. “Toch super dat íe hier is”, reageerde keeper Jasper.

De Koning was er inderdaad en daar waren de Nederlandse voetbalsters zonder uitzondering best trots op en vonden ze het stuk voor stuk toch wel apart om plotseling met hem op het veld te staan. Dat betekende veel enthousiaste handen schudden voor het staatshoofd. “Nee, die hand was ik nooit meer”, gekscheerde Denise. “Haha, nou echt wel natuurlijk”. Wat ie zei? Tja van alles, was de reactie van Sayf even later: “Maar het ging zo snel dat ik het amper gehoord heb.” De Koning zelf lachte van oor tot oor, genoot zichtbaar, complimenteerde de mannen met hun wedstrijd (7-1 overwinning op Noord-Ierland) en stak de dames een hart onder de riem (2-8 nederlaag tegen Argentinië) door te zeggen dat het “vanaf nu alleen maar beter kan gaan.”

15AW_120915-55

De uitnodiging om nog even een balletje met mannencoach Soufiane te trappen sloeg hij vriendelijk af. “Ik heb mijn voetbaltechnische hoogtepunt van vandaag al gehad met de penalty”, gaf hij als reden. Maar op de foto met beide selecties, daarvoor was het staatshoofd wel warm te krijgen. “En laat ik in ieder geval dit zeggen. Jullie vertegenwoordigen Nederland. Doe dat met volle overtuiging, maar daar vertrouw ik wel op. Sterker nog, wat er ook gebeurt deze week, ik ben nu al trots op deze twee teams.”

Tekst: Nol de Vries