Homeless World Cup

Voorbereiding WK van start in Lunteren

By 15 July 2015 No Comments

Zeist, 15 juli 2015- Afgelopen weekend trok Stichting Life Goals samen met de nationale damesselectie naar Lunteren voor het eerste trainingskamp in aanloop naar de Homeless World Cup. Het weekend stond in het teken van kennismaking, plezier, en vooral heel veel voetbal. Voor speelsters en staf was dit het definitieve startschot van de Road to Amsterdam.

Het smeden van een team
Stichting Life Goals heeft er dit jaar met de Homeless World Cup in eigen land voor gekozen een nationale selectie te vormen van spelers uit het hele land. Een intensief traject waarbij spelers op basis van hun prestaties in het veld en hun maatschappelijke vooruitgang werden aanbevolen en geselecteerd. In tegenstelling tot voorgaande jaren brengt dit de uitdagende taak met zich mee een team te smeden uit spelers die elkaar vaak slechts vaag kennen van de Dutch Street Cup evenementen.

Het weekend begon positief toen alle speelsters vóór de afgesproken tijd aanwezig waren bij het  50/50 Hotel Belmont te Lunteren van het Leger des Heils. Na de eerste gezamenlijke maaltijd was het meteen tijd om het veld op te gaan. De technische staf koos er voor een partijvorm waaraan zij zelf ook meededen. Voetbal bindt als niks anders en al gauw begonnen de speelsters elkaar beter aan te voelen en elkanders naam onder de knie te krijgen.

IMG_9064

Hier werd de charme van een nationale selectie meteen evident voor de technische staf. De grote verschillen in leeftijd, de diversiteit aan etnische achtergronden en de verschillende culturele achtergronden van de speelsters werden namelijk al gauw overbrugt door het mooie spelletje; voetbal.

Afspraken maken
De tweede dag van het trainingsweekend ging van start met een training in het bos. Een rustgevende start van een dag die in het teken stond van hard trainen, gezond eten en een teambespreking. Onder leiding van bondscoach Rene van Rijswijk kregen de speelsters tijdens de teambespreking een inleiding over wat hen in september te wachten staat.

“Realiseer je heel goed dat jullie een WK gaan spelen.  Onderschat niet de intensiteit van een WK en wat het fysiek en geestelijk van jullie zal eisen. Besef je dat je een kans hebt afgedwongen om het maximale uit jezelf te halen”, aldus de bondscoach.

Centraal bij de teambespreking stond ook het maken van teamafspraken. Hierbij zijn zowel de staf als speelsters aan het woord gekomen om gezamenlijk vorm te geven aan de normen en waarden van het team. Deze afspraken zullen voor en tijdens de Homeless World Cup van kracht zijn om het maximale uit ieder individu te kunnen halen.

IMG_9044

Gelukkig was er na de lange bespreking tijd voor een avondsessie. Tot het laatste beetje zonlicht verdwenen was gingen de speelsters tot het uiterste. Het was een prachtig gezicht om de concentratie en intensiteit van de speelsters te aanschouwen.

De juiste tactiek
Op zondag was het tijd voor  een tactische training. Naast een goede conditie en duidelijke afspraken zal de juiste tactiek bepalend zijn voor een mooi resultaat op het Museumplein in september. Vooralsnog blijft het voor de bondscoach de moeilijke taak om de juiste speelster op de juiste plek te zetten. De bondscoach was blij verrast met het niveau van de groep:

“We wisten wel dat wij een sterke groep hadden aan de hand van de scoutingsdagen, maar op trainingskamp zie je toch altijd nieuwe dingen. De ene blijkt conditioneel heel sterk, de ander heeft veel
scorend vermogen. Er is werk aan de winkel maar zeker genoeg materiaal om een mooi resultaat neer te zetten”

IMG_9054

Volgend weekend zal het Belmont hotel nogmaals door oranjekleuren worden overspoeld. Dan is het de beurt aan de Nederlandse mannen selectie. De Road to Amsterdam is dan écht ingezet voor alle deelnemende spelers en stafleden. Wij kunnen niet wachten!