Dutch Street CupHomeless World CupMaatschappelijke Sportcoach

Nederland wint Fair play-prijs op European Homeless Cup

By 30 June 2015 No Comments

Zeist, Dinsdag 30 juni 2015- Op de European Homeless Cup in Berlijn hebben vertegenwoordigende teams van Nederland en België gezamenlijk de Fairplay prijs binnengehaald. Dit evenement was onderdeel van de Grundtvig, een samenwerking tussen verschillende Europese landen ter bevordering van de uitwisseling van kennis voor zowel spelers als trainers met betrekking tot de inzet van sport voor kwetsbare doelgroepen.

Om Nederland te vertegenwoordigen op de European Homeless Cup vroegen wij Marcus Jan Schiere, directeur van Macs Moves en hoofdaanvrager van de Dutch Trainee Cup, de Dutch Career Cup en oud-trainer van de Dutch Street Cup te Zwolle om een team samen te stellen van spelers uit de verschillende projecten. Hieruit vloeide een team voort met verschillende verhalen, achtergronden en voetballende kwaliteiten. De grootste overeenkomst was hun enthousiasme en de kracht om binnen een team te functioneren.

Met de bus van Macs Moves trok het team donderdag met een vertegenwoordiger van Stichting Life Goals naar Berlijn. De volgende dag moesten zij in het oranje aantreden op het Breitscheidplatz om de Nederlandse eer hoog te houden. Andere aanwezige teams waren onder meer, België, Oostenrijk, Polen, Hongarije, Litouwen en vertegenwoordigende teams uit Duitsland.

Op sportief gebied deed Nederland het naar vermogen. Met veel inzet en een geweldige mentaliteit verloren zij helaas hun eerste twee poulewedstrijden nipt van vertegenwoordigende teams uit Duitsland en Oostenrijk. De derde poulewedstrijd tegen onze zuidelijke buren België werd echter in een waar spektakelstuk gewonnen met 8-7. Hoewel het vertoonde spel zeer hoogstaand was, bleek het publiek en de begeleiding vooral onder de indruk van de vertoonde sportiviteit en de nieuwe vriendschappen die op het veld ontstonden tussen deze twee teams.

” Tot het laatste fluitsignaal hebben jullie hard en geconcentreerd gewerkt, als een team! Jullie mogen heel trots op jezelf zijn” aldus trainer Marcus-Jan Schiere.

IMG_8925

Nu de poulefase was afgerond ging Nederland de knock-outfase in en wachtte ons wederom een grote uitdaging tegen een zeer sterk team uit Duitsland. Helaas werd ook deze wedstrijd nipt verloren.  In de strijd om de 7e en 8ste plaats trof Nederland wederom het team uit België. Met een geweldige vertoning van sportiviteit en vriendschap besloten de spelers de wedstrijd gemengd af te werken. Voorafgaand aan de wedstrijd ruilde diverse spelers van shirt, omdat deze wedstrijd naar hun zeggen ging om het plezier, niet om de winst. Het resultaat was een waar voetbalfeest van 14 minuten waarbij veel werd gelachen, gecombineerd, en gescoord. De uitslag van de wedstrijd kon niemand zich naderhand herinneren.

In het fairplay-klassement kwamen België en Nederland op een gelijk aantal punten. Er restte de organisatie niets anders dan de prijs te geven aan beide teams. Onder luid applaus van zowel spelers als publiek namen beide teams de prijs in ontvangst. Een terechte beloning voor een memorabele dag in Berlijn voor de spelers en de trainers. Voor Stichting Life Goals was het geweldig om te zien dat Nederland op deze sportieve wijze vertegenwoordig werd op een internationaal podium.

.IMG_8984