Dutch Trainee CupMaatschappelijke Sportcoach

Geslaagde Cursus Maatschappelijk Sportcoach Leeuwarden

By 14 May 2015 No Comments

Leeuwarden, 13 mei 2015- In Leeuwarden ontvingen gister een vijftiental cursisten het certificaat voor de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach. De cursus maakt deel uit van de Dutch Trainee Cup dat momenteel  wordt uitgevoerd bij voetbalvereniging L.A.C. Frisia. De Dutch Trainee Cup is een participatieprogramma dat bestaat uit sporten,  het verbeteren van de gezondheid, en het uitvoeren van vrijwilligersactiviteiten. De opgeleide Maatschappelijke Sportcoaches worden ingezet om de deelnemers van het project te begeleiden.

Ter afronding van de cursus moesten de cursisten, afkomstig van onder meer voetbalvereniging L.A.C. Frisia, CIOS Heerenveen/Leeuwarden, en diverse werknemers binnen penitentiaire inrichtingen, een sportmiddag organiseren voor mensen uit de doelgroep. Zij kozen voor een ‘Fun Challenge’ waarbij deelnemers niet alleen in beweging werden gebracht, maar werden uitgedaagd om andere sporten te proberen.

DSCF9837

De sportdag ging swingend van start met een dansclinic als warming-up, waarbij de deelnemers leerden samen met de cursisten verschillende danspassen. Vervolgens werd iedereen opgedeeld in groepen om zo om de beurt langs alle georganiseerde sporten te gaan. Zo  doorliepen de deelnemers tijdens deze geweldige sportdag onder meer een voetbaltraining, een basketballtraining, en een mooi fietsparcours op de mountainbikes van L.A.C. Frisia. Natuurlijk was er voor de deelnemers tussen de trainingen in tijd voor een pauze met limonade en gezonde snacks.

An het einde van het sportprogramma was er ruimte voor de deelnemers om zelf te kiezen welke sport ze nog even wilde beoefenen. Een grote groep deelnemers en cursisten greep deze kans aan om nog even gezamenlijk te voetballen. Dit bleek een mooie, spannende afsluiter van de dag vanwege het hoogstaande niveau, maar vooral vanwege de vertoonde sportiviteit van de deelnemers.

DSCF9741

Tot slot, trokken de cursisten zich terug om het certificaat te ontvangen en nog even gezamenlijk na te genieten van deze zeer geslaagde ‘Fun Challenge’. Stichting Life Goals bedankt programmaleider L.A.C. Frisia voor het mogelijk maken van deze cursus en wenst alle cursisten nog veel succes. Ook hopen wij  in de toekomst nog veel met deze groep Maatschappelijke Sportcoaches samen te kunnen werken.

Dutch Trainee Cup
De Dutch Trainee Cup is een participatieprogramma dat bestaat uit sporten, verbeteren van gezondheid en het uitvoeren van vrijwilligersactiviteiten. De deelnemers worden lid van hun favoriete sportclub en worden daar gedurende een seizoen door onze opgeleide Maatschappelijke Sportcoach zowel op sportief- als op maatschappelijk gebied intensief begeleid, met als doel het zetten van de eerste stappen naar een baan. De Maatschappelijke Sportcoaches spelen hierin een belangrijke rol. Zij hebben ervaring vanuit hun eigen vakgebied, en doen daarbij tijdens de cursus kennis op gebied van zelfinzicht, team- en persoonlijke ontwikkeling op, en organiseren sportactiviteiten. Hierdoor kunnen zij aan de slag met een speciaal sportprogramma, zoals de Dutch Trainee Cup.