Dutch Street CupHomeless World CupIn de media

De helende werking van het maken van een doelpunt

By 17 April 2015 No Comments

LEEUWARDER COURANT,  7 april 2015 – Sinds januari heeft Leeuwarden een voetbalelftal voor dak- en thuislozen en andere maatschappelijk achtergestelden. Het plezier telt, niet de punten.

Het Leeuwarder elftal had zaterdag zijn vuurdoop bij de Dutch Street Cup op het Leeuwarder Zaailand. „Ze zijn niet allemaal dakloos hoor”, nuanceert trainer Marcel Frankena. „Maar ze hebben wel allemaal ervaring met de dagopvang.” Jongens, niet zelden met een maatschappelijke achterstand. Vorig jaar vroeg LAC Frisia 1883 subsidie aan om zo’n elftal te begeleiden. In januari zijn ze begonnen. Frankena, hoofd voetbalzaken bij Frisia, traint het elftal één keer per week.

Een van die jongens is Ricky (25). Zat sinds zijn zestiende in de molen van jeugdzorg en had niet altijd een dak boven zijn hoofd. Volgde ooit een opleiding tot gastheer maar brak die af toen de theorie een onneembare horde bleek. Later kreeg hij een baantje bij McDonald’s waar hij alsnog een mbo-diploma haalde.

Een leven zonder voetbal kan Ricky zich niet voorstellen. Hij heeft nu even geen werk. „Maar het voetbal helpt me in conditie te blijven. Als ik niets doe, word ik langzaam.” Behalve in het Leeuwarder Street Cup elftal, voetbalt hij bij SC Flamingo. „Liefst aan de rechterkant.”

Sinds 2008 zit hij onafgebroken op de tribunes bij Cambuur. Alleen de 8-1 tegen FC Oss miste hij, in 2010. „Tijdens de wedstrijden kijk ik goed hoe de spelers trappen, hoe ze lopen. Overzicht en concentratie heb je nodig. Techniek kun je leren.” Hij geeft liever assists dan dat hij goals maakt. „Je doet het samen hè? Het is een soort gunfactor.”

Het voetbal helpt Ricky aan structuur in zijn leven, en sociale contacten. „Ik leer nieuwe mensen kennen. Soms gaan we na een toernooi wat eten en daarna nog even kletsen. Van mezelf heb ik niet veel vrienden, maar dit zijn voetbalvrienden.”

‘Leeuwarden’ won zaterdag één wedstrijd; de rest werd verloren. „Dus volgens mij zijn we onderaan geëindigd”, zegt Frankena. De hoofden bleven evenwel opgeheven; sportieve prestaties zijn niet het belangrijkste. Door samen te spelen moeten de jongens weer wat lol en structuur in hun leven krijgen.

Volgens Frankena lukt dat aardig. „Door een goal te maken krijgen die jongens een enorme boost in hun zelfvertrouwen. De laatste weken zie ik sommige jongens wat eerder naar de trainingen komen, een praatje maken.” Een aantal voetballers doet zelfs al klusjes op het Frisia-terrein. „Dat is win-win hoor, absoluut.”

Tekst: Tim Fierfant
Foto:  Humprey Paap Fotografie