Dutch Street CupHomeless World Cup

Nieuwe bondscoaches Oranje gepresenteerd

By 31 March 2015 No Comments

AMSTERDAM, 31 maart 2015 – Guus Hiddink mag dan wel het Nederlands Elftal onder zijn hoede hebben, maar Nederland heeft er twee nieuwe bondscoaches bij! Niemand minder dan freestylevoetballer Soufiane Touzani en oud-profvoetballer René van Rijswijk coachen dit jaar de Nederlandse selectie straatvoetballers tijdens de Homeless World Cup Amsterdam 2015.

De coaches werden vanavond in het Amsterdamse Ronald McDonald Center gepresenteerd. In het bijzijn van Maatschappelijke Sportcoaches uit heel Nederland namen van Rijswijk en Touzani hun positie in.

Twee teams van acht spelers zullen ons land vertegenwoordigen op het WK straatvoetbal, dat van 12 tot 19 september plaatsvindt op het Museumplein in Amsterdam. Dames- en herenteams uit meer dan veertig landen doen mee aan het internationale toernooi. De Nederlandse spelers worden geselecteerd uit de honderden deelnemers van de Dutch Street Cup, de nationale straatvoetbalcompetitie.

De bondscoaches uit zowel Nederland als de andere landen selecteren hun spelers niet alleen op hun sporttalent. Ze houden ook rekening met de maatschappelijke ontwikkeling van de spelers. De Homeless World Cup is ‘life changing’: het biedt dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen uit de hele wereld een kans op een beter bestaan.

‘Voetbaltovenaar’ Touzani (28) zal het Nederlands herenteam onder zijn hoede nemen. Als pionier van het moderne freestylevoetbal maakte hij wereldwijd naam voor zichzelf. Tien jaar geleden plaatste hij zijn eerste filmpje op Youtube, dat miljoenen keren werd bekeken. Hij denkt dat zijn ervaring als straatvoetballer hem goed van pas zal komen als coach: “Het was een grote eer om gevraagd te worden. Mijn link met de doelgroep en straatvoetbal is denk ik een goede match.”

Rotterdammer Touzani denkt dat zijn beroemdheid in straatvoetbalkringen hem zal helpen in zijn taak. “Ik hoop dat ze sneller van mij wat aannemen dan van een willekeurig iemand. Ik denk dat ik ze kan inspireren en andersom ook. Hard werken is het belangrijkste, en zelfvertrouwen ontwikkelen. Meer zelfvertrouwen zorgt ervoor dat je kansrijker wordt op alle vlakken.”

Oud-Cambuurspeler René van Rijswijk is de nationale bondscoach van het Nederlandse damesteam. In de afgelopen jaren deed hij al ervaring op als coach van het team uit Leeuwarden. Hij kijkt ernaar uit om zijn ervaringen in te zetten in Amsterdam: “Als voetbaltrainer kan ik ze iets meegeven over hoe ze het spelletje tactisch het beste kunnen spelen en aan welke techniek en vaardigheden ze kunnen werken. Op persoonlijk vlak hoop ik dat ze aan het eind van de rit meer inzicht hebben in hun kwaliteiten, zodat ze zelfbewuster en zelfverzekerer door kunnen bouwen aan een mooie toekomst.”

De scouting van de spelers zal in de komende maanden plaatsvinden. Van Rijswijk benadrukt dat spelers met hun deelname aan de regionale toernooien al een belangrijke stap hebben gezet. “Meedoen vergt moed en doorzettingsvermogen. Ik ben nog nooit een deelnemer tegengekomen zonder deze kwaliteiten.”

Voor zijn ‘collega’-bondscoach van het andere Oranje heeft Van Rijswijk ook nog een boodschap: “Mocht meneer Hiddink nog iets te leren hebben én hij denkt dat bij mij te kunnen doen, dan weet hij me nu ongetwijfeld te vinden. Het zou mooi zijn als hij een keer langskwam bij ons; we kunnen in ieder geval behoorlijk wat van hém leren.”