ZEIST, 20 februari 2015 – Bij AVV Columbia in Apeldoorn start op vrijdag 27 maart de cursus Maatschappelijke Sportcoach. Tijdens de vierdaagse cursus leren Gelderse zorgmedewerkers en sporttrainers hoe zij sport kunnen inzetten voor de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van kwetsbare mensen.

Deelnemers van de cursus leren hoe zij de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van kwetsbare mensen via sport stimuleren en hoe zij zelf maatschappelijke sportprojecten opzetten. De cursus wordt afgesloten met een praktijkopdracht, waarvoor deelnemers zelf een sportactiviteit organiseren. Na het succesvol doorlopen van de cursus ontvangen de deelnemers het certificaat Maatschappelijke Sportcoach en kunnen zij binnen eigen werkomgeving aan de slag met een sportprogramma.
Maatschappelijke sportcoaches
De cursus Maatschappelijke Sportcoach wordt aangeboden door stichting Life Goals in samenwerking met de Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang. De komende drie jaar worden met financiële steun van provincie Gelderland ruim 180 Maatschappelijke Sportcoaches opgeleid in Gelderland. Het is de bedoeling dat deze Maatschappelijke Sportcoaches gedurende de projectperiode minimaal vijfhonderd kwetsbare mensen activeren en begeleiden om regulier te gaan sporten en bewegen bij een sportclub. Sport kan hierin een belangrijke rol spelen. Samen sporten biedt sociale contacten, structuur en ritme en kan net dat benodigde vertrouwen geven aan mensen die verkeren in lastige posities. Of het nu gaat om dakloosheid, sociaal isolement of langdurige werkloosheid.De cursus vindt op 27 maart en 10, 24, 29 april plaat bij AVV Columbia in Apeldoorn. Het deelnamebedrag bedraagt 250 euro. Zorg- en welzijnsmedewerkers, sporttrainers, buurtsportcoaches en andere geïnteresseerden kunnen zich per direct aanmelden.
Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl