Dutch Career CupIn de media

In de media: Dutch Career Cup: Voetbal niet als doel maar als middel bij DZC

By 10 December 2014 No Comments

DE WEEK KRANT – 9 december 2014 – ,,Bij DZC wordt níet gerookt, heb je respect voor elkaar en kom je op tijd”, zegt mobilteitscoach Jeroen ter Borg van USG Restart in de bestuurskamer van de Doetinchemse voetbalclub tegen Sander, Tim, Sergen, Erkan en Mert. “Als je bij een bedrijf werkt, moet je daar ook op een bepaald tijdstip aanwezig zijn.”

De eerste bijeenkomst in het kader van de Dutch Career Cup, een landelijk sportprogramma dat jonge mensen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt via de sportclub naar een baan begeleidt, was meteen een leerzame voor de vijf aanwezige – het zouden er eigenlijk zeven moeten zijn – jongens uit Doetinchem, Aalten, Didam en Varsseveld. Op het afgesproken tijdstip, 9.30 uur, is slechts één van de vijf jongeren, waarvan enkelen met een Wajong-uitkering, aanwezig op Sportpark Zuid. De andere vier druppelen niet eens zo veel te laat binnen, maar ‘te laat is te laat’ krijgen ze van Jeroen ter Borg te horen. “Dat levert je een gele kaart op en twee keer geel is rood”, stelt de mobiliteitscoach. “Mag je dan niet meer meedoen?”, vraagt één van de vijf. “Nee, dat betekent het niet”, antwoordt de mobiliteitscoach. “Maar we gaan dan wel ernstig met je in gesprek.”

Twee keer in de week gaan de vijf – USG Restart en opdrachtgever van het project UWV hopen aan de geplande zeven jongeren nog enkele leeftijdgenoten toe te voegen – vijf kwartier trainen bij DZC’68 en de training na afloop evalueren. Op Sportpark Zuid worden zij zowel op sportief als op maatschappelijk gebied intensief begeleid. Naast Jeroen ter Borg namens USG Restart, dragen vanuit DZC Alfred Jansen (onder andere coördinator A en B breedtesport, red.) en Ralf Timmer (trainer van de A1, red.) zorg voor die begeleiding. Voor Alfred Jansen als voor Ralf Timmer is het een uitdaging: “We hebben geen ervaring met deze doelgroep.” Als ze niet veel later op het kunstveld de vijf hun training laten beginnen met een warming-up, blijkt al snel dat de trainers de juiste snaar bij de jongeren weten te raken.

Voor DZC is de Dutch Career Cup na Samen Doetinchem, waarbij senioren uit Doetinchem en nieuwkomers samen sporten en koken, een volgende sociaal-maatschappelijke activiteit. ,,Binnen de club wordt al een paar jaar gekeken hoe de sport breder kan worden getrokken. Bij dit project is voetbal niet een doel, maar een middel”, vertelt bestuurslid Marianne Kock. “Het zijn mooie projecten op momenten dat dit gebouw fysiek leeg staat.

Meer info: www.dutchcareercup.nl