Homeless World Cup

Homeless World Cup Amsterdam 2015 van 12 tot 19 september 2015 op Museumplein

By 5 December 2014 No Comments

Zeist, 5 december – De Homeless World Cup Amsterdam 2015 vindt plaats van 12 tot 19 september 2015 op het Museumplein. De finale van het Nederlands kampioenschap, de Dutch Street Cup, wordt tegelijkertijd in het openingsweekend gespeeld op het Museumplein. Dit werd gisterochtend bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst op het KNVB-sportcentrum in Zeist.

Dutch Street Cup, nationaal kampioenschap
De Dutch Street Cup is het nationale kampioenschap straatvoetbal voor mensen uit de maatschappelijke opvang. Verleden jaar namen ruim veertig teams deel aan de competitie die in de stadscentra van twintig Nederlandse steden plaatsvindt. Doorgaans nam het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup deel aan de Homeless World Cup, die gehouden werd in steden als Melbourne, Parijs, Rio de Janeiro, Milaan en onlangs in Santiago. Tijdens deze editie eindigden het Nederlandse herenteam op een historische achtste plaats en de vrouwen als zesde.

Nationale selectie op basis van maatschappelijke ontwikkeling
Komend jaar wordt een nationale selectie samengesteld die Nederland zal vertegenwoordigen op het wereldkampioenschap. Alle deelnemers van de Dutch Street Cup maken kans op een plaats in de selectie. Voor de technische staf staat niet alleen de sportkwaliteit van de deelnemers centraal: de bondcoaches houden ook rekening met de maatschappelijke ontwikkeling van de deelnemers.

Homeless World Cup Amsterdam 2015
De Homeless World Cup is het wereldkampioenschap straatvoetbal voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen. Verspreid over zeventig landen krijgen ruim negenhonderd spelers de unieke kans om hun eigen land te vertegenwoordigen op een wereldkampioenschap. Het evenement vindt plaats van 12 tot 19 september op het Museumplein in Amsterdam en wordt georganiseerd door stichting Life Goals in samenwerking met het Leger des Heils, gemeente Amsterdam en SportsGen sportmarketing. De Homeless World Cup is life changing. Het biedt dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen uit de hele wereld een kans op een beter bestaan. Meer info over de Homeless World Cup: www.hwc2015.nl.

Foto: Elaine Livingstone