Dutch Career Cup

Dutch Career Cup bij UVS Leiden: via voetbal naar een baan

By 20 November 2014 No Comments

Zeist, 20 november – Bij UVS Leiden vindt op het sportpark de Kikkerpolder vrijdag de Dutch Career Cup Leiden plaats. Dit voetbaltoernooi is een onderdeel van het op 1 november j.l. door de gemeente Leiden in samenwerking met voetbalclub UVS Leiden, stichting Life Goals, UWV en USG Restart gestarte sport/arbeidsre-integratie programma Dutch Career Cup waarmee jongeren met een WWB- en Wajong uitkering aan een baan worden geholpen. Aan het toernooi nemen teams deel van UVS Leiden, ADO Den Haag, PEC Zwolle, Almere City, DOVO Veenendaal en Waterland. Het doel van het sport/arbeidsre-integratie programma is via het netwerk van de club een baan te vinden.

De Dutch Career Cup is een project van Stichting Life Goals. Met dit voor de gemeente Leiden op maat gesneden sport/arbeidsre-integratie programma worden jongeren met een WWB-en Wajong uitkering in samenwerking met UVS Leiden, UWV en re-integratiepartner USG Restart via het werkgeversnetwerk van de sportclub aan een baan geholpen. De deelnemers (foto) worden geselecteerd door de gemeente die tevens opdrachtgever is. Zij trainen gedurende 26 weken in teamverband bij UVS Leiden en worden gedurende het traject begeleid door de vrijwilligerscoördinator van de club en een re-integratiecoach van USG Restart.

Wethouder Werk en Inkomen van Leiden. Marleen Damen ziet uit naar de start van de Dutch Career Cup in haar stad: “Ook de komende jaren zullen we er in Leiden alles aan blijven doen om jongeren naar opleiding, stage of werk te begeleiden. Dit succesvolle project laat zien hoeveel er mogelijk is, als je nieuwe creatieve wegen durft te bewandelen!”

Sinds het begin van de Dutch Career Cup in oktober 2011 zijn ruim tweehonderd Wajongers aan een baan geholpen. Stichting Life Goals heeft voor zijn baanbrekende werk op het terrein van sport en arbeidsre-integratie de VU Connected Sportiviteitsprijs 2012 en Movisie Participatieprijs 2012 gekregen voor het sportprogramma. “De voetbaltoernooien zijn niet het belangrijkste”, zegt Arne de Groote, directeur stichting Life Goals.” Kampioen van Nederland worden is fantastisch, maar uiteindelijk gaat het om de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers. Dat inmiddels al tweehonderd deelnemers aan een baan zijn geholpen is een feit om trots op te zijn. Het laat zien dat sport mits goed benut een uitstekend middel is om mensen die maatschappelijk buitenspel staan weer lekker mee te laten doen”.

De Dutch Career Cup is een intensief traject van 26 weken waarin de deelnemers op zoek gaan naar een gepaste baan. Clubs die deelnemen aan de Dutch Career Cup zijn: SC Cambuur Leeuwarden, ADO Den Haag, PEC Zwolle i.s.m. de Pelikaan, Almere City FC, NEC Nijmegen, AGOVV Apeldoorn, FC Utrecht, Achilles’12 Hengelo, Vitesse Arnhem, NAC Breda, PSV Eindhoven, Sparta Rotterdam, Alphense Boys, AFC Ajax i.s.m. Axios, Kolping Boys, FC Assen, FC Den Bosch, VV Rigtersbleek, FC Groningen, FC Emmen, VVV Venlo, Willem II Tilburg, Sv TOP, FC Dordrecht, DOVO Veenendaal, DVS’33, sc Heerenveen, en Roda JC.

Informatie:

Event: Dutch Career Cup Leiden
Locatie: UVS Leiden, sportpark De Kikkerpolder, Oegstgeesterweg 4, Leiden
Datum: vrijdag 21 november 2014
Tijden:
10.00 uur – Ontvangst
10.45 uur – Opening door wethouder Marleen Daamen, Misha Smidt UWV manager Werkplein Leiden & UVS ere-voorzitter Bart van Leeuwen
11.30 uur – Aanvang wedstrijden
16.00 uur – Finale Dutch Career Cup gevolgd door prijsuitreiking