Amsterdam, 19 novemberIn de Wethouder Verheij sporthal in Amsterdam Oost hebben gisteravond een tiental cursisten het certificaat ontvangen voor de cursus Maatschappelijke Sportcoach. Ter afronding van de vierdaagse cursus organiseerden de cursisten, afkomstig vanuit het Leger des Heils, HVO-Querido en het CIOS, een geslaagde sportclinic voor kwetsbare mensen.

De cursisten hadden een divers programma opgezet voor een even diverse doelgroep. Meer dan dertig mensen uit verschillende zorg- en welzijnsinstellingen uit Amsterdam kwamen bijeen om deel te nemen aan een leuke warming up, knotshockey en zaalvoetbal. De teams werden willekeurig ingedeeld waardoor elk team bestond uit mensen van verschillende achtergronden, leeftijden en levenswegen. Ondanks de diversiteit van de teams pakte dit goed uit. Het zorgde voor een gepast gevoel van trots onder organiserende cursisten. “Ik had niet durven dromen dat zo’n gemêleerde groep zo leuk en sportief met elkaar om zou kunnen gaan. Je kan na zo’n avond niet anders dan trots zijn op de deelnemers.” aldus Han Boers, cursist en medewerker Leger des Heils Amsterdam.

Henk Dijkstra (directeur Leger des Heils Amsterdam) benadrukt het belang van sport binnen het hulpaanbod van het Leger des Heils Amsterdam. “Participatie en volwaardige deelname in de maatschappij is voor het Leger des Heils een speerpunt. Sport is een zeer geschikt middel om dit te realiseren en daarom zijn wij erg trots op onze net afgestudeerde Maatschappelijke Sportcoaches. Zij gaan namens het Leger des Heils de verbinding met de sportwereld maken, zodat onze cliënten zo snel mogelijk weer kunnen deelnemen aan het normale leven. Want dat is waar het ons allemaal om te doen is.”

Dat sport een verbindende werking heeft, bleek uit het aantal deelnemers. Voor sommigen van hen was het al lange tijd geleden dat zij gesport hadden. Voor cursuscoördinator Wessel Schaling is vooral dit het bewijs dat deze cursus kan bijdrage aan het in beweging brengen van deze bijzondere doelgroep. Na afloop van de cursus sprak hij de cursisten toe met mooie woorden: “De opkomst van deze avond is voor stichting Life Goals het bewijs dat wij met de cursus tot Maatschappelijke Sportcoach op het juiste pad zitten. Vanavond hebben sommige mensen door jullie voor het eerst in een lange tijd gesport. Wij moeten ons allemaal ervan bewust zijn dat dit een geweldig resultaat is!”

Na afloop van de avond werden de deelnemers verblijd met een hapje en een drankje. Ook kregen zij een t-shirt en bidon mee voor als zij de volgende keer komen sporten. En die gelegenheid is er, want alle aanwezigen werden uitgenodigd om voortaan elke week te komen sporten in de Wethouder Verheij Sporthal. Zo krijgt ook deze groep mensen de mogelijk om regelmaat te bewegen.

Cursus Maatschappelijke Sportcoach
De vierdaagse cursus Maatschappelijke Sportcoach gaat in op diverse onderwerpen waarbij zelfinzicht, teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling en het organiseren van sportprogramma’s voor kwetsbare mensen centraal staan. De cursus is bedoeld voor sportverenigingen en zorg- en welzijninstellingen en heeft als doel de cursisten kennis en handvatten op te laten doen om een gepast sportaanbod te organiseren voor kwetsbare mensen.

Provincie Gelderland, Stichting Life Goals, Gelderse Sport Federatie en Federatie Opvang bundelen krachten om professionals en vrijwilligers in de sport en zorg- en welzijninstellingen tot Maatschappelijk Sportcoaches op te leiden in de provincie Gelderland. Ben of ken jij een Gelderse Sportcoach en heb je  interesse in de cursus stuur dan een mail naar: info@stichtinglifegoals.nl