Dutch Street CupHomeless World Cup

Oranje dansend door naar tweede ronde Homeless World Cup

By 22 October 2014 No Comments

SANTIAGO, 22 oktober – Het vergaat de Nederlandse delegaties nog altijd goed op het WK voetbal voor dak- en thuislozen in de Chileense hoofdstad. Beide teams hebben in de eerste ronde voldoende winst behaald en maken nog steeds kans op de wereldbeker.

De heren versloegen gisteren eerst Bulgarije na een spannende penalty shoot-out. Keeper Brent Brouwer (18) maakte de winnende redding, waarmee de Oranje leeuwen de wedstrijd wonnen. Ze versloegen later ook nog team Engeland met 7-3, en eindigden daarmee onverslagen bovenaan in hun poule.

De dames speelden eerst een vriendschappelijke wedstrijd tegen Wales, alhoewel opwarmen in de Chileense zon met 30 graden niet echt nodig was. Veel teams hadden last van de hitte, maar gelukkig was er in de loop van de middag verkoeling door middel van de nodige tuinslangen op het plein. De leeuwinnnen versloegen vervolgens de dames van Slum Soccer India met 4-3.

Duelleren tijdens de wedstrijd tegen Wales

Naast de overwinningen van vandaag was er voor de spelers ook even tijd om stil te staan bij alles wat ze deze week meemaken. Aanvalster Wendy Brouwer (24) was extra blij vandaag, omdat ze vanochtend via een sms-bericht van haar thuisfront te horen kreeg dat ze bij terugkomst uit Chili samen met haar vriend een eigen woning kan betrekken. Wendy kwam met straatvoetbal in aanraking door de Dutch Career Cup: een landelijk voetbal- en re-integratieprogramma voor Wajongers die werk zoeken. Ze heeft inmiddels een baan naar haar zin bij Albert Heijn in Leeuwarden en kijkt ernaar uit om te gaan samenwonen.

Keeper Brouwer in actie op de Homeless World Cup

Doelman Brent Brouwer (18) was terecht trots op zijn redding tijdens de eerste penaltyronde voor Oranje. Maar hij kan trots zijn op veel meer dan dat. Deze zomer kwam hij terug uit Thailand, waar hij drie maanden lang in een afkickkliniek verbleef om zijn drugsverslaving te overwinnen. “Ik ben vandaag 5 maanden en 11 dagen clean”, vertelt hij na afloop van een lange wedstrijddag in Santiago. “Nu ik hier speel met de jongens, heb ik de oude Brent teruggevonden. Door het blowen was ik al jaren mezelf niet meer. Ik had geen gevoel. Nu komt alles terug: het zelfvertrouwen, de spanning, de zenuwen, de ups en downs en het genieten. Ik leef weer.”

Vandaag spelen de heren in ronde 2 tegen Polen om 16.20 uur. Om 17.00 uur spelen de Nederlandse dames hun laatste wedstrijden van de eerste ronde tegen Chili en om 19.00 uur tegen Noorwegen (allen Nederlandse tijd). Alle wedstrijden zijn live te volgen via www.homelessworldcup.orgDe Homeless World Cup duurt nog tot en met zondag 26 september. Bekijk www.dutchstreetcup.nl/chili voor meer informatie, achtergronden en beeldmaterialen.

DSC_2980 (2)