AlgemeenDutch Street Cup

Project SMO Breda verkozen tot beste sportinitiatief 2014

By 25 September 2014 No Comments

EINDHOVEN, 24 september 2014 – De “Sportsurprise” van Stichting Maatschappelijke Opvang Breda e.o (SMO) is verkozen tot “Beste sportinitiatief van het jaar 2013/2014”. Sportwethouder Bernie van den Berg en Ben Pruijn (adjunct-directeur) van SMO Breda e.o. namen de prijs in ontvangst tijdens het congres van de Vereniging Sport en Gemeenten in Eindhoven. Met Sportsurprise worden dak- en thuislozen via sportverenigingen de kans op volwaardige deelname aan de maatschappij geboden.

Bernie van den Berg, wethouder sport: “De kracht van sport is dat het mensen verbindt en mensen letterlijk en figuurlijk in beweging brengt. Niet iedereen wil of kan zomaar meedoen. Sportsurprise geeft net dat héél belangrijke, extra zetje aan de Bredase dak- en thuislozen. De samenwerking met sportverenigingen is daarin onmisbaar. Ik hoop dat meer verenigingen zich bij dit mooie initiatief aansluiten.”

Sportsurprise
In Breda wordt sport ingezet als middel om dak- en thuislozen zo volwaardig mogelijk te laten deelnemen aan de samenleving. Met de straatvoetbalcompetitie van SMO Breda e.o. werden zulke goede resultaten behaald, dat is gekeken hoe sport nog meer een bijdrage kan leveren aan hun re-integratie. Vanuit deze gedachte is het project Sportsurprise van SMO Breda e.o. ontstaan. Sportsurprise biedt een gevarieerd sportprogramma. Wanneer een deelnemer interesse heeft, kan deze zich aanmelden voor een proeftraining of -werkzaamheden bij een vereniging. In het programma wordt intensief samengewerkt tussen SMO Breda e.o. en buddy’s bij de deelnemende verenigingen: Atletiekvereniging Sprint en voetbalvereniging Boeimeer. Andere partners in het project zijn de gemeente Breda, Breda Actief en het Oranjefonds.

Lieke Jansen, directeur- bestuurder SMO Breda: “In de praktijk van ons werk zien wij dat sport dak- en thuislozen een geweldige mogelijkheid biedt om heel direct bij hun eigen kracht en motivatie uit te komen.
“Als ik dit kan dan kan ik meer!” Dit kan de basis vormen voor hun verdere persoonlijke ontwikkeling. De sleutel naar die motivatie is waar onze medewerkers in het dagelijks werk met dak- en thuislozen naar op zoek zijn. Sportsurprise bedacht door een van onze medewerkers vormt de “poort” naar diverse sporten en verenigingen. Een heel resultaat gericht project!”

Beste sportinitiatief van het jaar
Het beste sportinitiatief van het jaar is een initiatief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Naast Breda waren de gemeenten Amersfoort en Gorinchem genomineerd.

SMO Breda en de Dutch Street Cup
SMO Breda e.o. is een combinatie van voorzieningen in Breda en omgeving voor mensen met langdurende of acute problemen. Hierdoor komen zij buiten de maatschappij te staan of kunnen zich daarbinnen niet handhaven, met als gevolg isolement en maatschappelijke uitsluiting. SMO Breda werkt samen met stichting Life Goals. De instelling neemt deel aan de Dutch Street Cup (foto). Tijdens de landelijke finales hiervan streed het Bredase team op 13 september met de acht beste tams om het Nederlands kampioenschap, maar viel buiten de prijzen.