Dutch Street Cup

In de media: Straatvoetbalteams Noord Veluwe geven visitekaartje af op Museumplein

By 16 September 2014 No Comments

ERMELO, 15 september 2014 – De straatvoetbalteams van de Noord Veluwe hebben een fantastische prestatie neergezet tijdens het finaleweekend van de Dutch Street Cup. Op het Museumplein in Amsterdam hielden de teams zich knap staande in het voetbalgeweld van de grote steden. Met name Noord Veluwe 1 voetbalde magistraal en streed lang mee om de titel Nederlands Kampioen.

Vastbijten in tegenstanders
Dutch Street Cup team Noord Veluwe 1 versloeg in een paar zinderende wedstrijden Amsterdam West, Den Haag Zuid en Eindhoven. De laatste poulewedstrijd tegen Den Haag West ging helaas verloren. Daarmee plaatsten de Hagenezen zich ten koste van Noord Veluwe voor de grote finale tegen Amsterdam Zuid-Oost. Het team uit onze hoofdstad won uiteindelijk de finale met 4-3 van Den Haag. Trainer Maanach: “We hebben een geweldig toernooi gespeeld en daar mogen we trots op zijn. De jongens hebben zich vastgebeten in de tegenstanders en zijn als team geweldig gegroeid. Vooral de wedstrijd tegen Eindhoven heeft ons laten zien dat we elkaar nodig hebben. Samen knokken en geloven in een goed resultaat. Daardoor kwamen we in de laatste 3 minuten terug van een 2-4 achterstand en wonnen de pot met 6-4. Dat gaf echt een kick.”

Dames van de Noord Veluwe
Het tweede team van Noord Veluwe behaalde een knappe 3e plaats in de competitie om de Reshare Cup. Zij moest Utrecht 2 en Zaandam voor laten gaan. De dames van Noord Veluwe eindigden in een zware competitie op een 4e plaats achter Utrecht, Amsterdam en de uiteindelijke winnaar Leeuwarden. De Friese dames gaan samen met kampioen bij de mannen – Amsterdam Zuid-Oost – naar de Homeless World Cup in Chili.

Ook resultaat op maatschappelijk vlak
Dutch Street Cup is een landelijk voetbalprogramma voor sociaal kwetsbare groepen. Met behulp van het voetbal worden de deelnemers i.s.m. lokale zorginstellingen en amateurclubs gestimuleerd om middels sport te participeren in de samenleving. Op de Noord Veluwe wordt dit georganiseerd door diverse zorginstellingen met IrisZorg als centraal punt. Veld 42 voert het programma uit en werkt daarin samen met voetbalvereniging Zwart Wit ‘63.

Afgelopen seizoen zijn prachtige persoonlijke resultaten geboekt met spelers. Een voorbeeld van een mooi resultaat is dat keeper Melvin weer gestart is met een opleiding. Een jaar geleden zat hij nog diep in de problemen. Ook een voorbeeld van resultaten van de Dutch Street Cup is dat 7 spelers van Noord Veluwe bij een reguliere voetbalvereniging zijn aangesloten. Eén speler is tevens trainer geworden.