Dutch Street Cup

Amsterdam Zuidoost wint memorabele Dutch Street Cup Haarlem

By 3 September 2014 No Comments

HAARLEM, 30 augustus 2014 – “Wat een binnenkomst!”. Ze is net aangekomen met de trein en gebaart naar de Dutch Street Cup pal voor het station. “Mooi dat dit hier kan”. Zulke reacties zullen we nog vaak horen. Dutch Street Cup Haarlem heeft een unieke locatie uitgekozen voor het toernooi. In de loop van de dag zullen honderden aankomende en vertrekkende reizigers pas op de plaats maken om naar een wedstrijd te kijken en vaak ook een praatje te maken met spelers en coaches. De reacties zijn op een paar uitzonderingen na positief: “Mooi initiatief, goed dat dit gebeurt, zitten rasvoetballers bij, prima dat ook vrouwen meedoen….” En de paar passanten die kritiek hebben, draaien vaak bij als hen wordt uitgelegd wat de doelstelling van Dutch Street Cup is en waarom het toernooi in het centrum van Haarlem plaatsvindt.

Om klokslag 11.00u opent dj Pepe, zelf een Haarlemmer, het toernooi met zijn inmiddels bekende slogan: “Scheidsrechters klaar, spelers klaar, ballen maar …..” Vooral de verrichtingen van het Haarlemse team trekken de nodige aandacht. “ Kom op Haarlem”, scandeert een toeschouwer als het team tegen Amsterdam Zuidoost aantreedt. “Geef die Ajaxieden op hun donder.” En als Haarlem scoort lijkt het alsof heel Haarlem op het Stationsplein staat. Geklap, gejuich en bijval alom.

De kick off om 12.30u opent met een eerbetoon aan de vorige week plotsklaps overleden scheids “Brammetje” zoals hij door zijn collega scheidsrechters werd genoemd. Na een ontroerende toespraak van scheids Roel, zijn kompaan van het eerste uur, vormen spelers, sccheidsrechters en coaches een kring en wordt twee minuten stilte in acht genomen. Het is een uniek moment. Het hele plein lijkt stilgevallen, iedereen is met zijn gedachten bij Brammetje en eert hem op zijn eigen manier. Daarna wordt de draad weer opgepakt. “Zo zou Brammetje het ook hebben gewild”, voegt Roel eraan toe. “Doorgaan en afmaken waar je aan begint.”

Bij het traditionele penaltyschieten laat Leger des Heils directeur, Evert Pater, het tegen de verwachting in volledig afweten. Hij komt niet verder dan een teleurstellende nul punten, terwijl zijn collega Linda van Berkel en Jan Kroon van Diest, stand in voor DSS bestuurder Harry Damave, er twee van de drie penalties inschieten. “ Volgend jaar wil ik een revanche”, zegt Evert strijdlustig als hij het veld verlaat.

De groepsfoto met het Haarlems team daarna laat de nauwe band tussen zorgpartner Leger des Heils en sportpartner DSS duidelijk zien. De in DSS shirts gestoken spelers, DSS bestuurders en zorgpartners vormen een hecht team. Het lijkt alsof ze elkaar al jaren kennen. Zorg en sport zijn  geen loze kreten in Haarlem. Het fundament staat er al, de structuur moet nu worden ingevuld. Met als einddoel: een breed gedragen sport- en welzijnplatform voor kwetsbare mensen.

Naast het voetbal komen in de loop van de middag ook andere sporten aan bod. Rond 14.00u neemt Shaolin Centrum Haarlem ons mee naar Azië met een voor spelers, begeleiders en in groten getale toegestroomd publiek opgevoerde  Leeuwendans en aansluitend een workshop Kung Fu.  Een uur later wordt plaatsgemaakt voor een uit twintig jongeren bestaande dansgroep van De Vos Dance Studios Haarlem die een wervelende streetdance uitvoering voorschotelt.

De finale aan het eind van de dag tussen Amsterdam Zuidoost en Noord Veluwe biedt hogeschool straatvoetbal van de bovenste plank. Het is tegelijk ook de opmaat naar de landelijke finale op het Museumplein in Amsterdam op 12 en 13 september waar wordt uitgemaakt welke heren- en damesteam onze nationale kleuren zullen verdedigen op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober. Beide teams zijn in de race voor het kampioenschap; Amsterdam Zuidoost wint de krachtproef uiteindelijk.

Dutch Street Cup Haarlem was een prachtig toernooi met veel sportieve uitstraling en zeggingskracht. Het was tevens het laatste het toernooi van de competitie 2014. Een mooier afscheid hadden we ons niet kunnen toewensen.