Dutch Street Cup

Sportieve Dutch Street Cup Venlo staat stil bij vliegramp Oekraïne

By 25 July 2014 No Comments

VENLO, 19 juli 2014 – “Ik heb de Vierdaagse deze week gelopen.” De speler van Venlo strompelt het veld af. Hij heeft net zijn eerste wedstrijd gespeeld, en zal ondanks de zware wandelbeproeving het hele toernooi afmaken. Over wilskracht en inzet gesproken. Hij realiseert het zich niet, maar hij belichaamt in zijn eentje de doelen waarvoor Dutch Street Cup staat.

De Dutch Street Cup is voor het eerst in Venlo neergestreken. Tegelijk is het ook de laatste competitiewedstrijd voor de zomerstop. “Een mooi moment om af te sluiten, nu de finale in september nog”, zegt de coach van Venlo strijdlustig. “We zullen er staan in Mokum, Venlo Alaaf!!!”. Het hele team sluit zich bij de strijdkreet aan. Venlo is ongetwijfeld het strijdlustigste team van de Dutch Street Cup.

Maar er is niet alleen voetbal. Ook wordt bij de kick off twee minuten stilte in acht genomen voor de slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne. Het is een ontroerend moment. Schouder aan schouder vormen spelers, begeleiders, scheidsrechters en uitgenodigde gasten een kring op het veld. “Dit leed is onbegrijpelijk, daar zijn geen woorden voor”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks. “Hier past alleen maar stilte.” Het is een waardig en uniek moment. Even is iedereen met zijn gedachten heel ver weg. En tegelijk ook heel dichtbij in een gezamenlijk moment van rouw en verdriet.

“Pas dan besef je dat we allemaal bij elkaar horen en het er niet toe doet waar je vandaan komt en wat je bent”, zegt de Venlose wethouder, Henk Brauer, geëmotioneerd. “Verdriet kent geen grenzen, we zitten allemaal in hetzelfde nietige schuitje en hebben elkaar nodig.”

Daarna wordt er weer gevoetbald. Bij een temperatuur die inmiddels is opgelopen tot boven de 30 graden. De hitte doet er echter niet toe. Er wordt met veel inzet en passie gespeeld. Maar ook heel sportief. Dutch Street Cup Venlo is het meest sportieve toernooi van de hele competitie. “Een prachtig resultaat als je de zware speelomstandigheden in acht neemt”, zegt hoofdscheidsrechter Michel van Oudheusden met gepaste trots. Ook het Leger des Heils in de persoon van Rien Timmer doet een duit in het zakje als hij spelers, coaches en scheidsrechters op ijs tracteert. “Ik ben trots op onze jongens en meisjes”, voegt hij er aan toe. “In zulke zware omstandigheden zo sportief spelen is een unieke prestatie.”

De finale is een Eindhovens onderonsje dat door Eindhoven 2 wordt gewonnen. “Volgend jaar staan wij daar”, lacht een speler van Venlo als hij het winnende team feliciteert. Een mooi gebaar waarmee hij nogmaals onderstreept dat Dutch Street Cup Venlo terecht het meest sportieve toernooi van de competitie was.