Dutch Street Cup

Dutch Street Cup-arena onderdeel van sportplein Aaltjesdagen Harderwijk

By 17 June 2014 No Comments

HARDERWIJK , 14 JUNI 2014 – Parkeerplaats 6, schuin tegenover het Dolfinarium is omgetoverd tot een waar sportfestijn. De Veluwe Games doet haar naam ook dit jaar weer eer aan. Met een uitgebreid arsenaal aan sporten: paaldansen, schermen, boogschieten, tafeltennis, kickboksen en streetdance. En dat alles tegen de achtergrond van de fameuze Aaltjesdagen waar duizenden mensen op af komen.

De welkomstgroet bij de Dutch Street Cup  Noord Veluwe is deze keer niet ‘goedemorgen’ maar ‘5 : 1’, verwijzend naar de historische overwinning van het Nederlands elftal op regerend wereldkampioen Spanje de avond daarvoor. Dj Pepe gaat zelfs zo ver dat hij bij de opening van het toernooi voorstelt om als eerbetoon aan het Nederlands elftal het aantal doelpunten per wedstrijd te beperken tot 5 : 1. Een kansloos voorstel dat door de spelers resoluut van de hand wordt gewezen. Bij Dutch Street Cup moet worden gescoord, hoe meer hoe beter, en daar doet zelfs ons nationale elftal niets aan af.

_J_B4786

Om klokslag 11.00u temidden van een keur van sporten gaat Dutch Street Cup Noord Veluwe van start. “We hebben er zin in met al die feesten hier’, zegt een speler van Den Haag. ‘Teken ons maar af voor op z’n minst 30 doelpunten.” En hij krijgt gelijk. Aan het eind van de dag staat de teller op maar liefst 36 doelpunten. Een resultaat dat er mag wezen!

Bij de kick off om 12.30u ondergaat de pas aangetreden wethouder Gert Jan van Noort zijn eerste Dutch Street Cup vuurdoop. Na een moeizame start herstelt hij zich bij het penaltyschieten met een paar prachtige doelpunten. Ook zijn rivaal, Rob Oostdam van Iris Zorg, laat zich niet onbetuigd en schiet twee van de vier penalties erin. “Ik heb op de spelcomputer getraind”, zegt hij desgevraagd. Even staan we met onze mond vol tanden. ‘Op penalties trainen op de computer…..” Een revolutie in het voetbal is geboren. Maar de onbetwiste winnaar is Zwart-Wit ’63 bestuurder, Bert Venema. Hij schiet ze er alle vier in. “Kunnen we die man niet als penaltytrainer krijgen?” zegt een speler die net een strafschop heeft gemist. ‘Dan weten we zeker dat ie erin gaat.”

_J_B4730

Daarna wordt er weer gevoetbald. Met op de achtergrond de street dance clinic van Atelier Velp. Soms moeten spelers bij hen worden weggeplukt. De keuze tussen een opzwepende dansact en voetbal is niet altijd even makkelijk. Een mooier compliment kun je Atelier Velp niet maken.

Rond 15.30u vindt in de marge van het toernooi de uitreiking van de certificaten Maatschappelijke Sportcoach plaats. “Het was een mooie en leerzame ervaring”, vertrouwt een geslaagde deelnemer me toe. Even beroert hij het certificaat; alsof hij wil weten of het echt is. Aan deze deelnemer was elke minuut van de cursus besteed.

1J4Q9867

De finale is een Haags onderonsje dat door Den Haag West wordt gewonnen. Als klap op de vuurpijl worden de medailles uitgereikt door Miss Aaltje, een welgevormde dame waarmee de finalisten keer op keer op de foto willen.

“Kunnen we jou niet als prijs naar Den Haag meenemen?” lacht de aanvoerder.

“Kan niet”, zegt ze gedecideerd. “Ik ben Miss Aaltje en hoor bij Harderwijk.”

En weg is ze alweer. Op naar een volgend optreden.

_J_B4763