Dutch Street Cup

Straatvoetbal bij Aaltjesdagen met Dutch Street Cup Harderwijk

By 13 June 2014 No Comments

ZEIST, 10 juni 2014 –  Zaterdag 14 juni vindt op de Boulevard in Harderwijk de Dutch Street Cup Noord Veluwe plaats. De Dutch Street Cup is de landelijke straatvoetbalcompetitie voor dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen, georganiseerd door Stichting Life Goals. Maar liefst 38 teams uit 19 gemeenten hebben zich dit seizoen ingeschreven. Acht teams uit heel Nederland, waaronder twee teams uit Noord Veluwe, spelen tijdens  Aaltjesdagen op 14 juni om de dagtitel. Wethouder Gert Jan Van Noort (welzijn en cultuur), Rob Oostdam (regiomanager Iris Zorg) en Bert Venema (bestuurder Zwart-Wit ’63)  verrichten om 12.30 uur de officiële aftrap. De kick off wordt opgeluisterd met een streetdance clinic van Atelier Velp. Naast straatvoetbal worden meerdere sporten beoefend zoals kickboxen, tafeltennis, schermen en paaldansen waaraan ook het publiek kan deelnemen.

Dutch Street Cup Noord Veluwe
De Dutch Street Cup Noord Veluwe wordt georganiseerd door IrisZorg, v.v. Zwart Wit ‘63 en Veld 42 i.s.m. Stichting Life Goals. De drie teams uit Noord Veluwe bestaan uit cliënten van IrisZorg, Ontmoeting, Straathoekwerk Nunspeet, Ermelo en Harderwijk, Emaus Kwadrant, Zorg & Ondersteuning en andere instellingen. Het doel van de Dutch Street Cup is om dak- en thuislozen en andere kwetsbare groepen met behulp van sport te stimuleren om de stap terug naar de samenleving te zetten. En ook te gaan sporten bij een reguliere sportclub. Hiermee slaat Dutch Street Cup een brug tussen sportverenigingen en welzijn- en zorginstellingen, en draagt het programma bij aan de + 10% sportparticipatie doelstelling van het NOC*NSF.

Draagvlak
“Dutch Street Cup laat zien dat sport bij uitstek een middel is om mensen die buitenspel staan weer aan het gewone leven te laten meedoen”, aldus wethouder Gert Jan van Noort.” Daarnaast is het goed voor de fysieke en mentale gezondheid van de deelnemers. Dat het draagvlak voor Dutch Street Cup Noord Veluwe toeneemt met drie teams is een verheugende ontwikkeling die aantoont dat sport en welzijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de participatie van kwetsbare mensen. Dit evenement sluit uitstekend aan bij ons sport- en welzijnbeleid waarbij sport naast het reguliere sporten ook wordt benut om dwarsverbanden te leggen naar gezondheid, zorg en dagbesteding.”

Kickboksen, schermen, paaldansen, streetdance
De Dutch Street Cup is ontstaan vanuit het straatvoetbal. Vanaf dit jaar worden er meerdere sporten aan het project toegevoegd. Naast voetbal worden bij het Noord Veluwe toernooi meerdere sporten beoefend zoals kickboksen, schermen, paaldansen en streetdance. Aan deze sporten kan het ook het publiek deelnemen. “We willen nog meer kwetsbare mensen bereiken die hun favoriete sport kunnen beoefenen, en tegelijkertijd de fysieke en mentale voordelen van het sporten ondervinden”, zegt Life Goals voorzitter Frans Derks.

Teams strijden voor een plek in de Dutch Street finale op 12 en 13 september
Op 12 en 13 september vindt het finaleweekend van de Dutch Street Cup plaats op het Museumplein in Amsterdam. Alle Dutch Street Cup teams spelen tijdens het finaleweekend op hun eigen niveau voor een cup. Het winnende heren- en damesteam van de Dutch Street Cup is Nederlands kampioen en vertegenwoordigt ons land op de Homeless World Cup in Chili van 19 t/m 26 oktober 2014.

Bij Dutch Street Cup Noord Veluwe wordt ook om de Fair Play Cup gestreden. Alle teams kunnen tijdens de wedstrijden punten verdienen door sportief gedrag te tonen. Het meest sportieve team wint de Cup!

Homeless World Cup 2015 in Amsterdam
De Homeless World Cup is het WK straatvoetbal voor dak- en thuislozen en wordt sinds 2003 georganiseerd. Het wereldkampioenschap vindt volgend jaar in Amsterdam plaats. Op het Museumplein zullen zo’n zeventig landenteams in actie komen. Het WK straatvoetbal wordt in 2015 georganiseerd door Stichting Life Goals i.s.m. het Leger des Heils, de gemeente Amsterdam, de KNVB en het ministerie Veiligheid en Justitie.

Media zijn van harte welkom op het toernooi 14 juni

Wat: Dutch Street Cup Noord Veluwe – 14 juni 2014
Waar: Boulevard, Parkeerplaats 6, schuin tegenover het Dolfinarium
Tijden: 11.00 uur – Start wedstrijden