Dutch Street Cup

Stadhuisplein Lelystad stroomt vol voor Dutch Street Cup

By 8 June 2014 No Comments

LELYSTAD, 7 juni 2014 – “We nemen alvast een voorschot op het WK.” De aanvoerder van het nieuwe Lelystad team ‘International United’ gebaart naar de oranje shirts van zijn team. De gezichten staan gespannen. Het is hun eerste wedstrijd en ze willen goed voor de dag komen.

“Waarom de naam International United?’

“Voor ons is voetbal niet gebonden aan grenzen, het is er voor iedereen waar je ook vandaan komt en wie je ook bent. Vandaar ‘International United’. “

Over hun spel hoeft hij zich geen zorgen te maken. Ze spelen drie wedstrijden lang de sterren van de hemel. En dat zonder enige training. “Volgend jaar doen we zeker mee”, zegt hij bij wijze van afscheid. “Het was een mooie ervaring met al die teams. Dutch Street Cup is ons op het lijf geschreven.”

Wethouder John van den Heuvel waardeert hun optreden ook. Hij staat erop dat International United aansluit bij de traditionele kick off – foto met de Lelystad teams. Het is een prachtig beeld. De drie teams staan hand in hand met de nieuwe wethouder en Leger des Heils directeur Flevoland. Even is er geen verschil tussen haves en have nots.

DSC_0124

Na de kick off stroomt het Stadhuisplein langzaam vol. De Dutch Street Cup trekt de hele middag belangstelling. Passanten houden in, hele gezinnen kijken een tijdje toe en een aantal Lelystad fans volgt alle wedstrijden. De meest enthousiaste fan is traditiegetrouw Lelystad coach, Tanja. Als haar team speelt schreeuwt ze zich de longen uit het lijf en ze zit geen moment stil. “Kop op, Tanja”, troost een speler als haar team het onderspit delft. Zij ervaart de nederlaag als een persoonlijk verlies.

De meest exotische toeschouwer is ongetwijfeld een in bedoeïnenkleding gehulde grijsaard. De hele middag staat hij stokstijf in de zon. Geen wedstrijd mist hij, en als een Lelystad team speelt  prevelt hij een gebed. Een trouwer fan is er niet die middag. Spijtig voor hem verliest Lelystad 1 de finale tegen Amsterdam Zuidoost. Teleurgesteld druipt hij af. Een eenzame woestijnbewoner temidden van Nederlandse winkelaars. Soms is de hele wereld heel dichtbij, samengebald op een pleintje in Lelystad.

DSC_0171

“Volgend jaar komen jullie er niet zo makkelijk af,” bijt een teleurgestelde Tanja haar Amsterdamse collega toe. “Daarvoor hebben we te goeie spelers.”

En ook een te gekke coach. Tanja is met haar enthousiasme en inzet een topper zonder weerga.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));