Dutch Street Cup

Waardig afscheid Kokje tijdens Dutch Street Cup Rotterdam

By 5 June 2014 No Comments

ZEIST, 5 juni 2014 – “Zijn dat allemaal Rotterdammers?” De in een oranje trainingspak gehulde man gebaart naar de twee velden waar vier Rotterdamse teams aan de warming up voor het Dutch Street Cup toernooi zijn begonnen.
“Zo Rotterdams als het maar kan,” zegt een speler.
“Met zoveel Rotterdammers moeten jullie  toch makkelijk  kunnen winnen.”
“Doen we ook, kom vanmiddag maar naar de finale. Dan staan er alleen maar Rotterdammers.”
“Hou ik je aan.” De supporter van het Nederlands elftal slentert door. Hij heeft nog negen uur te gaan voordat Nederland – Ghana in de Kuip begint.

Om klokslag 11.00u gaat Dutch Street Cup Rotterdam op het Schouwburglein, hartje centrum, van start. De toeschouwers komen uit het hele land. De wedstrijd van het Nederlands elftal werpt zijn schaduw al vooruit.

Om 12.30u wordt het toernooi officieel geopend door Leger des Heils directeur, Johan Koeman, en directeur Yvonne Frank van het Centrum voor Dienstverlening die als voorbereiding op het seizoen 2014 – 2015 met haar team een oefenwedstrijd tegen een Rotterdams Dutch Street Cup team zal spelen. Dat ze met haar penalties het onderspit tegen Johan Koeman delft blijkt een uitgekookte tactische manoeuvre om de tegenstander van het CVD team zand in de ogen te strooien. Want nieuwkomer CVD speelt de sterren van de hemel en wint van het Rotterdamse team. “Zo moet je als coach een wedstrijd in je voordeel beslissen,” lacht Yvonne Frank. “De tegenstander het idee geven dat het een makkie is en dan toeslaan. Kan Van Gaal nog iets van leren.”

sfeerverslag Rotterdam

Aansluitend op de kick off wordt van Leger des Heils boegbeeld Lucas Kokje afscheid genomen. Na zeven jaar Dutch Street Cup gaat hij met pensioen. “Ik ben de hele wereld met onze kampioenen afgereisd en heb drie Homeless World Cup toernooien meegemaakt,” zegt hij geëmotioneerd. “Het was een hartstikke mooie tijd, en nog mooier omdat veel van mijn jongens en meiden door mee te doen weer de stap naar het gewone leven hebben gemaakt. Dat ik daaraan heb mogen meehelpen, vind ik het allermooiste.”

10411817_711219012250760_1410143060464658587_n

Om zijn grote waarde voor Dutch Street Cup Rotterdam te benadrukken overhandigt Leger des Heils directeur Johan Koeman hem een speciaal voor deze gelegenheid gemaakt beeldje en wordt hij door Life Goals tot erelid benoemd, een eer die nog nooit iemand ten deel is gevallen. Met tranen in zijn ogen neemt hij afscheid van zijn jongens en meiden. Ze waren zijn ziel en zaligheid en hij stond altijd voor ze klaar.

Daarna wordt er weer gevoetbald. En hoe! De vonken springen er vanaf, en er wordt voor elke meter gestreden. Vooral de wedstrijden van de Rotterdamse teams maken de nodige emoties los. “ Geef ze op hun sodemieter”, roept een toeschouwer als Rotterdam het tegen Den Haag Zuid opneemt. “Denk maar aan ADO – Feyenoord, dan lopen jullie vanzelf je benen uit je kont.”  In de loop van de middag komt daar de Oranje-‘gekte’ nog bij. Fans van het Nederlands elftal duiken steeds vaker op en het Schouwburgplein kleurt meer en meer oranje.

10417456_711327918906536_630438063708078547_n

Spijtig genoeg komen de Rotterdamse teams er bij de finale niet  aan te pas. De herenfinale Utrecht 1 – Den Haag Zuid wordt in het voordeel van Den Haag beslist en de damesfinale Amsterdam Zuidoost – Utrecht 2 wordt door de Amsterdammers gewonnen. “Niet getreurd, volgend jaar winnen we alles,” zegt een Rotterdamse speler bij wijze van afscheid. En zo eindigt een mooi toernooi op een waardige en sportieve manier. Een waar schouwspel.

10392453_711327792239882_4114212103256355556_n