Dutch Street Cup

Drukbezochte Dutch Street Cup in Arnhem

By 30 May 2014 No Comments

ZEIST, 30 mei 2014 – “Wordt hier straks gedanst?” Een meisje van hooguit tien jaar gebaart naar het Dutch Street Cup veld onder de rook van de Eusebiuskerk, hartje Arnhem. “Hoe weet je dat?”, vraag ik. “Op school gehoord, straks komen nog meer meisjes.” Als Atelier Velp om 12.30u de kick off met een optreden opent, staat ze er weer. Maar nu met een aantal vriendinnen. Vanaf het eerste moment dansen ze mee op het ritme van de muziek. Ze zullen tot het eind van de clinic blijven. Meedansend op de flash mobs van Atelier Velp die alles uit de kast trekt om er een waar dansfestijn van te maken. Arnhem is hun thuisbasis, en dat moet de hele stad weten ook. Een honderdtal streetdansers zorgt ervoor dat de Jonas Daniel Meyerplaats, hartje centrum, de hele middag één grote swingende mensenmassa is.

foto 23
Intussen wordt er ook gevoetbald. Wethouder Gerrie Elfrink, Leger des Heils directeur Harrie de Heer en Life Goals bestuurder Wim Ludeke verrichten na het optreden van Atelier Velp de officiële kick off met een paar penalty’s op het doel van de Arnhemse keeper. Het mooiste moment is de groepsfoto erna met de Gelderse teams uit Arnhem en Apeldoorn. Er is geen verschil tussen spelers en notabelen. Ze staan gebroederlijk naast elkaar, de armen om elkaar heen geslagen. Eén toonbeeld van solidariteit. “ Bedankt mijnheer”, zegt een speler na afloop tegen wethouder Elfrink. “ Nooit gedacht dat ik nog met zo’n hoog iemand op de foto zou staan.”

arnhemkickoff

In het kielzog van de streetdance clinic is er de hele middag veel publiek. Vooral de wedstrijden van team Arnhem maken de nodige emoties los. En als op een bepaald moment ook nog een paar voormalige Dutch Street Cup spelers het team komen aanmoedigen, is het hek van de dam. “ Ik heb nu een baantje voor drie dagen in de week”, vertrouwt eentje me toe. “Het voetballen heeft me erg geholpen”. Hij realiseert het zich niet, maar hij geeft Dutch Street Cup een groot compliment. De deelnemers op de rails krijgen, daar gaat het om. Deze ex deelnemer laat zien dat het werkt.

arnhemfinale

De finale tussen Eindhoven 1 en Apeldoorn wordt op het scherp van de snede gespeeld. “Het gaat ook om de eer van Gelderland”, zegt de coach van Apeldoorn. Maar uiteindelijk trekt Eindhoven na een spannende wedstrijd aan het langste eind met een minimaal verschil van een punt. De Fair Play prijs gaat naar Maastricht 2. De prijzen op zich zijn een compliment waard. Het zijn kunstzinnige beeldjes, gemaakt door de doelgroep. Mooie, ranke figuurtjes die souplesse en kracht uitdrukken. En zo is de cirkel rond. Dutch Street Cup Arnhem besluit het toernooi met zijn eigen artistieke inbreng. Mooier en sportiever kan het niet.

arnhemwinnaars
De dagwinnaars in Arnhem, Eindhoven 1